Benjamin Pekingistä

Xiao Pan / Benjamin

Orange on uutta kiinalaista sarjakuvaa.

TÄSSÄ on yksi niistä asioista, joiden takia tietokone kannatti keksiä. Kiinalainen Benjamin maalaa digitaalisesti huikeaa, levotonta sarjakuvaa – joskus harvoin polttavin neonvärein, enimmäkseen masennuksen haalein sävyin. Tokyopop on juuri julkaissut Benjaminin sarjakuvaromaanin Orange englanniksi, ja lisää on luvassa.

Teinityttö Orange seisoo kerrostalon katon reunalla ja häälyy itsemurhan partaalla. Yrityksen keskeyttää juoppo taiteilija Dashu. Dashu saa Orangelta käyttämättä jääneen itsemurhaviestin. Siitä alkaa eriparinen rakkaustarina, joka ei voi päättyä hyvin.

Dashu on taidemaalari, mutta nyt hän juo vodkaa. Likaisena ja haisevana hän ryyppää säännöllisesti kuin kello, joka päivä samaan aikaan. Lopulta hän päätyy polttamaan kaikki työnsä roviolla.

Orangella on perhe, ystävät, koulu, mielin määrin poikaystäviä – päällisin puolin kaikki hyvin. Sisäpuolelta ei löydy merkitystä millekään: ”Kärsin paljon, mutta oikeastaan kärsimykseni on naurettavaa, koska kaikki elämässä, jopa kipu, on pelkkää valetta.”

Orangen sarjakuvataiteen kaltaista en ole juuri ennen nähnyt. Tarpeen ja tilanteen mukaan Benjaminin huolellisen epätarkat kuvat ovat poptaidetta, graffitia, impressionismia, pointillismia, jopa Hajime Sorayaman kaltaista superrealismia.

Digitaaliset maalaukset ovat häivähdyksiä todellisuudesta. Joskus fokuksessa on vain kengän kärki, kaikki muu katoaa epäselvään usvaan. Toisinaan tarkennus osuu kasvoihin, joskus pelkkään nenänpäähän tai savukiehkuraan, aina ei siihenkään.

Mutta jokainen kuva on tarkkaan harkittu. Jokainen kuva seuraa tarinan henkilöiden mielenliikkeitä, näyttää juuri sen mitä tarvitaan ajatuksen pakottamiseksi läpi. Benjamin sanoo itse kuviaan ”harmaiksi”, mutta se on liian laimeasti sanottu.

ORANGEN käsikirjoitus syntyi yhdessä yössä ja yhdessä päivässä, yhtenä kiihkeänä työrupeamana, Benjamin kertoo Orangen jälkisanoissaan. Sen sijaan kuvituksen tekeminen vaati kolmen vuoden uurastuksen. Se on helppo uskoa; maalaukset hipovat täydellisyyttä, ja niitä on paljon.

Benjamin tekee sarjakuvansa täysin digitaalisesti. Maalaukselliset kuvat syntyvät Wacomin piirtopöydän, Painterin ja PhotoShopin avulla.

Orangelle oli vaikea löytää julkaisijaa. Benjaminin mukaan sitä pidettiin liian masentavana.

Lopulta kustantaja löytyi Ranskasta: kiinalaiseen sarjakuvaan erikoistunut yhtiö Xiao Pan julkaisi Orangen vuonna 2006, kolme vuotta sen valmistumisen jälkeen. Sen jälkeen Xiao Pan on julkaissut ranskaksi vielä kuusi Benjaminin sarjakuvateosta ja taidekirjaa.

NIMIMERKKI Benjamin, oikealta nimeltään Zhang Bin, syntyi Heilongjiangin maakunnassa Koillis-Kiinassa vuonna 1974. Itseoppinut sarjakuvataiteilija muutti Pekingiin 1996 ja julkaisi ensimmäisen sarjakuvansa vuonna 2000.

Orange oli hänen kolmas sarjakuva-albuminsa. Ensimmäinen albumi One Day ilmestyi Kiinassa 2002 ja toinen Remember 2004. Tokyopop aikoo julkaista Rememberin englanniksi kesäkuussa 2009.

Taidekirjan Flash jälkisanoissa (jotka on julkaistu myös Paul Gravettin verkkosivuilla) Benjamin kuvaa itsensä täysin tyypilliseksi sukupolvensa kiinalaiseksi nuoreksi.

”Lapsuudestani asti päämme on täytetty monilla ideologioilla, jotka ovat myöhemmin osoittautuneet epätosiksi. Me nuoret olemme kaikki reagoineet samalla tavalla: meitä ympäröi pysyvä epäilys.” Entä mikä on sarjakuvataiteilijan elämän sisältö? Tämä: ”Tiedän täsmälleen mitä tarvitsen: Musiikkia, kirjoittamista, piirtämistä. Siinä kaikki mitä vaaditaan jotta olen onnellinen.”

Ranskassa Benjamin on siis tunnettu jo vuodesta 2006. Englannin kielisen sarjakuvayleisön tietoisuuteen hän ponnahti vajaa vuosi sitten. Maaliskuussa 2008 Lontoossa järjestettiin kiinalaisen nykysarjakuvan näyttely Manhua! China Comics Now, jonka kuraattorina oli Paul Gravett. Benjamin oli yksi näyttelyn tähdistä.

Benjamin on kirjoittanut myös kaksi romaania. Basement ilmestyi 2005 ja Where Are We Going? 2007.

Orangen ensimmäiset 21 sivua ovat nähtävissä Tokyopopin sivustolla. Orange avaa Tokyopopin uuden täysin värillisten sarjakuvaromaanien julkaisusarjan.

PS. Kuten varmaan huomasitte, tämän kirjoituksen yhteys Japaniin on hyvin heikko. Ainoa aasinsilta lienee se, Tokyopop väittää Orangen olevan ”global mangaa”. Määrittely on mielestäni tässä tapauksessa turha ja harhaanjohtava. Orange on kiinalaista sarjakuvaa, manhuaa.

 

This entry was posted in manhua - kiinalainen sarjakuva, off topic and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s