Koska se on siellä

Jiro Taniguchi

Mount Everest syö miestä.

KOKENUT englantilainen vuorikiipeilijä George Mallory halusi päästä Mount Everestin huipulle, ”koska se on siellä”. Siitä alkaa Jiro Taniguchin kuvittama jylhän kaunis sarjakuva The Summit of the Gods (Kamigami no itadaki).

Mangan on käsikirjoittanut tieteis-, fantasia- ja seikkailukirjailija Baku Yumemakura. Manga perustuu hänen roomaaniinsa, jolla on sama nimi.

Viisiosaisen mangan ensimmäinen osa on juuri ilmestynyt englanniksi Fanfare – Ponent Monin kustantamana. Japanissa romaani ilmestyi vuonna 1998. Manga julkaistiin ensi kerran Business Jump -lehdessä vuosina 2000-2003.

Fanfare – Ponent Mon suorastaan hemmottelee Jiro Taniguchin ystäviä tänä syksynä. The Summit of the Godsin lisäksi on englanniksi ilmestynyt myös ensimmäinen osa sarjakuvasta A Distant Neighborhood (Harukana machi he). Molemmat tosin tulivat pari kuukautta myöhässä alkuperäisestä aikataulusta.

MANGAN kehyskertomus on totta. George Mallory ja Andrew Irvine yrittivät kiivetä maailman korkeimman vuoren huipulle kahdeksantena kesäkuuta 1924. Mallorylle yritys oli jo kolmas. Ryhmän kolmas jäsen, geologi Noel Odell jatkoi yrityksen aikana omia tutkimuksiaan hieman alempana, 7900 metrin korkeudessa.

Mallory ja Irvine eivät koskaan palanneet viimeiseltä etapilta. Noel Odell näki heidät viimeisen kerran kaukaa hieman puolen päivän jälkeen kesäkuun kahdeksantena. Ei tiedetä varmaksi, pääsivätkö he huipulle.

Malloryn ja Irvinen varusteita löytyi vuorelta myöhempinä vuosina. Viimein vuonna 1999 myös Malloryn ruumis löydettiin 8160 metrin korkeudelta. Retkikunnan mukana ollut Kodakin kamera oli kadonnut.

Mount Everestin (nepaliksi Sagarmatha) noin 8850 metrin korkeudella sijaitsevan huipun valloittivat lopulta Sir Edmund Hillary ja Tenzing Norgay vuonna 1953.

MALLORYN kamerasta siirrytään fiktion puolelle. Yumemakura Bakun ja Jiro Taniguchin manga lähtee kerimään auki jännittävää tarinaa kameran löytymisestä vuonna 1993. Samalla kerrotaan erilaisten miesten suhteesta vuorikiipeilyyn.

Miehistä nuorin on japanilainen valokuvaaja Makoto Fukamachi, joka aikoo tehdä kirjan Mount Everestille pyrkivän japanilaisen retkikunnan mukana. Hänen elämänsä pohja alkaa pettää, kun hän joutuu kauko-objektiivin läpi todistamaan kahden kiipeilijän kuolemaa. Kamera laulaa, mutta mitään ei voi tehdä putoavien auttamiseksi.

Fukamachi jää lorvailemaan Kathmanduun. Unohdusta kaduilta etsiessään hän ajautuu huonomaineiseen käytetyn tavaran kauppaan, josta hän saa hetkeksi käsiinsä vanhan kameran. Se on Vest Pocket Autographic Kodak, jollaisia valmistettiin vuosina 1915-1926. George Malloryn mukana oli aikoinaan täsmälleen samanlainen kamera.

Valokuvaaja alkaa vimmaisesti etsiä jälkiä kameran historiasta. Etsintä vie hänet kaivamaan henkilökuvaa eristäytyneestä vuorikiipeilijästä Jouji Habusta, joka vuosia kateissa oltuaan pulpahtaa esiin Kathmandussa. Habu on äärimmäisen kunnianhimoinen kiipeilijä, ankarasta lapsuudesta noussut mies, joka katkoo herkästi välit kaikkiin kumppaneihinsa.

Mangan ensimmäisen osan kolmas kiipeilijä on Tsuneo Hase. Myös Hase on hyvin taitava, kiipeää yksin ja tavoittelee lähes mahdottomia. Toisin kuin Habu, hän tulee toimeen ihmisten kanssa. Ja toisin kuin Habu, hän onnistuu hankkeissaan. Katkera kilpa on väistämätön.

MANGAN jälkisanoissa Yumemakura Baku kertoo miettineensä pitkään mahdollisuutta, että hänen romaanista Kamigami no itadaki voisi tehdä mangan. Yhdestä asiasta hän oli aina varma: ainoa taiteilija joka kykenisi kuvittamaan tarinan on Jiro Taniguchi. Hän lienee oikeassa.

Niin kuin Taniguchin työt aina, The Summit of the Gods on hyvin kaunis. Kun sen saa käsiinsä, on aivan pakko ensimmäiseksi selata se läpi ihaillen kaikkia Taniguchin uskomattomia vuoristomaisemia.

Kauneudestaan huolimatta The Summit of the Gods on äijämanga. Sen keskiössä ovat koko ajan erilaiset miehet ja heidän enimmäkseen näkymättömissä liikkuvat ajatuksensa.

Miehet joille vuorikiipeily on rahakkaiden huvitus. Miehet joille vuorikiipeily on nuoruuden harrastus, josta ”aikuistutaan” ulos kun aletaan elää normaalia perhe- ja työelämää. Miehet, joille vuorikiipeily on itsensä voittamista tai mainetta ja kunniaa.

Ja miehet, joille ainoa syy elää on mahdollisuus päästä kiipeämään vuorille.

 

This entry was posted in elämäkertamanga, gekiga and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s