Elokuvista tuttu

Tezuka Production

Osamu Tezukan Pinocchion hahmot ovat suoraan Walt Disneyn piirroselokuvasta.

JOS joku tekisi tällaisen sarjakuvan nyt, hän joutuisi oikeuteen plagioinnista ja tekijänoikeuksien rikkomisesta. Vuoden 1952 Japanissa tämä oli kuitenkin vielä mahdollista: Osamu Tezuka teki Pinocchion tarinasta sarjakuvan, joka on pääosin suora kopio Walt Disneyn saman nimisestä piirroselokuvasta.

Herttaisen sinisilmäinen mutta pohjimmaltaan kiltti pikku puunukke Pinocchio muistetaan nykyisin parhaiten Walt Disneyn piirroselokuvasta, joka valmistui vuonna 1940. Siinä Pinocchio joutuu pahoille teille roistojen ja ilkimysten harhaan johtamana. Monet pitävät Pinocchiota yhtenä Disney-yhtiön parhaista animaatioelokuvista – itsekin sijoitan sen kakkoseksi heti Dumbon jälkeen.

Pinocchion seikkailut kirjoitti kuitenkin italialainen Carlo Collodi, oikealta nimeltään Carlo Lorenzini (1826-1890). Hänen saturomaaninsa Le avventure di Pinocchio ilmestyi vuonna 1883. Siinä Pinocchio oli Disneyn versiota paljon raadollisempi ilkimys, josta kasvoi kiltti poika kovassa elämän koulussa.

Myös Tezuka säilytti Disneyn perusasenteen: Pinocchio on kiltti, mutta helposti harhaan johdettavissa. Pinocchion sinisilmäinen hyvän tavoittelu johtaa kerran toisensa jälkeen ikäviin seurauksiin, kunnes puunukke oppii tavoille ja hänestä tulee oikea poika.

OSAMU Tezukan Pinocchio (japanilaisittain Pinokio) ilmestyi kesäkuussa 1952, pari kuukautta sen jälkeen kun Japani oli rauhansopimuksen myötä itsenäistynyt liittoutuneiden (käytännössä Yhdysvaltojen) sodanjälkeisestä miehityksestä. Miehitysvuosien aikana myös amerikkalainen kulttuuri sai vankan jalansijan maassa.

Nuori sarjakuvataiteilija Osamu Tezuka (1928-1989) oli suuri Walt Disneyn animaation ihailija. Hän halusi joskus tehdä samantapaisia elokuvia Japanissa. Hänestä varttuikin ”mangan jumala”; valtavalla tuotannollaan ja monipuolisuudellaan hän on kiistatta suurin yksittäinen vaikuttaja nykyaikaisen japanilaisen sarjakuvan ja animaation historiassa.

Lääkäriksi kouluttautunut Tezuka julkaisi ensimmäisen sarjakuvansa Maachan no nikkichou (”Ma-chanin päiväkirja”) vuonna 1946. Seuraavana vuonna julkaistu Shin takarajima (”Uusi aarresaari”) oli ensimmäinen suuri menestys. Pinocchion ilmestyessä 1952 hänellä oli jo työn alla myös kaksi hänen tunnetuimpiinsa lukeutuvaa teosta, Janguru taitei (”Viidakon keisari”) ja Tetsuwan Atomu (”Rautakäsi Atom” eli Astro Boy).

Osamu Tezukalla oli taito ja taipumus tarttua kaikkeen mitä sarjakuvalla tai animaatiolla voitiin tehdä. Hän teki tieteisseikkailuja, fantasiaa, länkkäreitä, tyttöjen sarjakuvaa, aikuisille suunnattuja jännäreitä, Buddhan elämäkertaa, vampyyritarinaa, eläintarinaa, erotiikkaa… Hän haistoi myös hyvin sen, mitä japanilainen yleisö oli halukas ostamaan ja lukemaan.

Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, että hän ryhtyi myös satuun Pinocchiosta.

TEZUKAN Pinocchion henkilöt ovat suoraan Disneyn elokuvasta. Puunukke Pinocchio on täsmälleen sama kolmisormisia Mikki Hiiri -hansikkaita myöten. Lelupuuseppä Geppetto on menettänyt hieman tukkaa mutta on helposti tunnistettava.

Samu Sirkka on Disneyn mallia, samoin ovat Sininen Haltiatar, kultakala Cleo, Rehti Repo, Ajuri ja Lampunsydän. Joissakin sivuhenkilöissä on vähäisiä muutoksia: Kissa Figaro on saanut housut, Kimi Keppostin on ruvennut puhumaan, Stromboli on saanut lisää karvaa.

Myös suuri osa juonesta on Disneyltä. Carlo Collodilla Pinocchion kyvyn puhua ja liikkua antoi se taianomainen puunpala josta hänet oli tehty. Disneyllä ja Tezukalla taidot antaa Sininen Haltiatar. Collodin tarina alkaa tuosta puupölkystä, Disneyn ja Tezukan versio Samu Sirkan saapumisesta kaupunkiin.

Tezuka seuraa Disneyn elokuvaa, välillä jopa kuvakulmien tarkkuudella, siihen asti kun Pinocchio päätyy kesken koulumatkan Strombolin marionettiteatteriin.

MUTTA sitten paljastuu, että Tezuka on sarjakuvaansa varten lukenut huolella myös Collodin alkuperäisen Pinocchion. Mangassa on mukana useita Collodin tarinan osia, joita Disney ei elokuvassaan käyttänyt. Tällaisia ovat esimerkiksi kohtaukset, joissa Pinocchio joutuu ryöväreiden hirttämäksi, vankilaan, sirkusaasiksi ja ahkerien mehiläisten valtakuntaan.

Viettelysten saarella Tezukan Pinocchio muuttuu (Collodin Pinocchion tavoin) kokonaan aasiksi, kun Disneyn Pinocchio saa vain aasin korvat. Aasin hahmo häviää vasta kun meren pohjalla kalat syövät sen, ja puunukke löytyy sisältä.

Loppua kohti Tezukan tarina taas lähestyy Disneyn versiota. Carlo Collodilla Geppetto joukkoineen joutuu Kauhean Koirakalan (Il Terribile Pescecane) nielemäksi. Disneyllä ja Tezukalla otus on valtava valas Monstro.

Kaikki kolme Pinocchiota eroavat hieman siinä, miten vatsasta päästään pois. Collodilla Geppetto, Pinocchio ja kumppanit hiipivät avoimen suun kautta ulos, kun hirviö nukkuu. Disneyn versiossa valaan vatsaan tehdään savuava nuotio, joka saa valaan aivastamaan. Tezukan versiossa aivastus saadaan aikaan vatsan hylkytavaroista löytyneellä purkillisella pippuria.

Lopussa tarinat yhtyvät: Kaikissa versioissa Sinisen Haltiattaren taika tekee puunukke Pinocchiosta vihdoin oikean elävän pojan.

OSAMU Tezukan Pinocchio on juuri ilmestynyt uutena painoksena Kodanshan ja Tezuka Productionin sarjassa Tezuka Osamu bunko zenshuu (Tezuka Osamu The Complete Works). Sarjan ensimmäiset kymmenen teosta ilmestyivät lokakuun alkupuolella. Kaikkiaan sarjassa on lähivuosina tulossa noin 200 Tezukan sarjakuvateosta.

This entry was posted in Osamu Tezuka and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s