Kesäsota

Mamoru Hosoda: Summer Wars

Jinnouchin suku pitää yhtä.

SUMMER Wars (Samaa woozu) on taatusti vuoden 2009 paras japanilainen animaatioelokuva.

Elokuva on saanut oikeastaan kaikki Japanin merkittävimmät animaatiopalkinnot. Elokuvan on ohjannut Mamoru Hosoda ja tuottanut studio Madhouse.

Viimeisin kunnianosoitus tuli viime perjantaina, kun Summer Warsille luovutettiin Japanin akatemian vuoden parhaan animaation palkinto. Akatemian palkinnot vastaavat kuta kuinkin amerikkalaisia Oscareita. Palkinto on Mamoru Hosodalle jo toinen, sillä vuonna 2006 palkittiin hänen edellinen hittinsä Toki wo kakeru shoujo (The Girl Who Leapt Through Time).

Tammikuussa Summer Wars sai Mainichi-lehden animaatiopalkinnon. Viime viikolla julkistettiin Japanin digitaalisen median liiton (AMD) palkinto elokuvalle.

Helmikuussa Summer Wars nimettiin vuoden 2009 parhaaksi animaatioksi Tokion kansainvälisillä animefestivaaleilla. Festivaaleilla elokuva haali kuusi muutakin palkintoa: paras japanilainen elokuva, paras ohjaus, paras alkuperäistarina, paras käsikirjoitus, paras visuaalinen suunnittelu ja paras hahmosuunnittelu.

Elokuva sai Euroopan ensi-iltansa Sitgesin festivaaleilla Espanjassa lokakuussa 2009, vain pari kuukautta Japanin ensi-illan jälkeen. Se on nähty myös Leedsissä ja Berliinissä, ja se on tulossa Dublinin filmifestivaaleille maaliskuun lopulla. Japanilainen dvd on jo saatavilla, ja Manga Entertainment on hankkinut levitysoikeudet Isoon-Britanniaan.

Toivottavasti elokuva pääsee joskus teatterilevitykseen myös Suomessa. Ja nimenomaan teatterilevitykseen – elokuvan monia yksityiskohtien täyttämiä kohtauksia todella harmittaa katsella pieneltä tv-ruudulta.

SUMMER Wars on oikeastaan kaksi sisäkkäistä elokuvaa.

Yksi elokuva tapahtuu tosimaailmassa, Naganon maaseudulla Japanissa. Maalaismaisemat ovat seesteisiä, luonto on kaunista, ja isoäiti hoitaa puutarhaansa. Suuri perhe viettää yhteistä juhlaa. Se elokuva muistuttaa aika paljon Hayao Miyazakin parhaita töitä.

Toinen elokuva tapahtuu Ozin virtuaalimaailmassa. Se on kiihkeä sosiaalinen verkosto ja loputtomien tietokonepelien maailma, vähän niin kuin Facebook, World of Warcraft ja Second Life kerrottuna tuhannella. Tällä elokuvalla taas on yhteisiä piirteitä esimerkiksi Satoshi Konin Paprikan tai Michael Ariasin Tekkonkinkreetin kanssa.

Summer Warsin teemat ovat mitä ajankohtaisimpia: Sosiaalinen verkkomedia vastaan perinteisen perheen voima. Tietoverkoista riippuvaisen yhteiskunnan haavoittuvuus.

Siinä sivussa elokuva onnistuu olemaan myös rakkaustarina, nuorisokomedia ja jännityskertomus. Kahdesta maailmastaan, suuresta henkilömäärästään ja polveilevasta juonestaan huolimatta Summer Wars on myös hyvin ehjä elokuva.

Hosoda on tehnyt oivan teknisen ratkaisun: Meidän normaalin maailmamme kuvaukset on toteutettu pääosin perinteisen animaation keinoin. Ozin virtuaalimaailma on tehty pääosin tietokoneanimaationa. Hosoda luottaa rohkeasti käsianimoinnin voimaan ja hän käyttää tarpeen tullen jopa tehokkaita pysäytyskuvia. Pysäytyskuvat ja virtuaalimaailman lukuisat tutunoloiset hahmot ovat epäilemättä mannaa japanilaiselle Pokémon-sukupolvelle.

Minulta paljon plussaa saa myös siitä, että elokuva päättyy iloiseen nauruun.

NUORI Kenji Koiso saa luokkaa vanhemmalta Natsuki Shinoharalta tarjouksen tulla kesätöihin hänen sukunsa mahtavaan kartanoon Naganoon. Kenji on ihastunut Natsukiin mutta liian ujo kertoakseen sitä, joten hän tarttuu tarjoukseen. Hän on myös matemaattinen nero, ja hän viettää suuren osan elämästään Ozin verkkomaailmassa.

Vasta perillä paljastuu kesätyön todellinen luonne: Perheen kunnian nimissä Kenjin on määrä esiintyä Natsukin sulhasena Natsukin isoisoäidin 90-vuotispäivillä. Vanha Sakae Jinnouchi on historiallisen suvun matriarkka, jolla on paljon valtaa japanilaisessa yhteiskunnassa. Ja vaikka isoäidin tekninen osaaminen pysähtyy numerolevyllisen lankapuhelimen aikaan, hänen asenteensa on se joka lopulta ratkaisee virtuaalimaailmankin loppuottelun.

Koko suku on koolla ilojuhlassa, joka tosin pian muuttuu surujuhlaksi. Kuten millä tahansa perinteikkäällä suvulla, myös Jinnoucheilla on omat mustat lampaansa ja sukuriitansa.

Sukujuhlan aattona virtuaalimaailmassa alkaa tapahtua kummia. Kenji saa sähköpostilla kännykkäänsä viattoman näköisen numeroarvoituksen, jonka ratkaiseminen hänen matemaattisilla taidoillaan on lasten leikkiä. Mutta samalla Kenjin virtuaalihahmo Ozissa varastetaan.

Pian Kenji huomaa olevansa syytteessä salajuonesta, jolla virtuaalimaailma uhkaa tuhota todellisen maailman. Kaaoksen torjumiseen tarvitaan koko suvun voimia ja taitoja.

This entry was posted in anime, scifi ja fantasia and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s