Hirviöitä nousee meidän nurkkiin

Imiri Sakabashira: The Box Man

Imiri Sakabashira: The Box Man

HUIVIPÄINEN mies ajaa skootterilla. Hän kuljettaa vaarallisen oloista laatikkoa, josta aika ajoin vilahtavat jättiläisravun sakset katkovat kauloja ja murskaavat jäseniä.

Kyytiin hyppää merkillinen pikku olento, nekokappa, joka muistuttaa paitsi kissaa myös japanilaisen kansantaruston kappaa. Kappa on aika paljon näkin kaltainen vesiotus.

Tämä on japanilaisen Imiri Sakabashiran manga The Box Man, jonka Drawn & Quarterly julkaisi äskettäin englanniksi. Se on psykedeelinen roadmovie, sarjakuvaromaani jossa todellisuuden ja mielikuvituksen rajanvedolla ei oikeastaan ole mitään väliä. Ja elollisen ja elottomankin raja on mangassa aika hutera.

Heti ensimmäisellä sillalla merihirviön myrkyllinen hönkäys syöksee parivaljakon tieltä. Skootterista jää jäljelle vain liekehtivä peltikasa. Mutta jo hetken päästä matka jatkuu romuttamolta kiskurihinnalla hankitulla seuraavalla skootterilla.

Matka kulkee halki sokkeloisen ja synkän slummin. Kujat ja portaikot ovat ahtaita. Ruosteiset peltikatot nousevat monina kerroksina. Pelottavat putket ja kaapelit risteilevät sotkuisina vyyhteinä joka suuntaan.

Välillä pistäydytään talossa, joka vaikuttaa rikkaiden hirviöiden leikkikentältä. Siellä hyvin omituiset olennot huvittelevat epätasaisella painilla ihmishahmojen kanssa, ja valkoinen klovni nauttii näkemästään. Myös skootterimiestä jahtaava poliisipartio päätyy hirviöiden saaliiksi.

Imiri Sakabashira: The Box Man

Skootterimies ja kissakappa vaeltavat psykedeelisessä slummissa.

THE Box Man sekoittaa kauhuelokuvaa, poptaidetta, kyberpunkia ja gekigaa. Monet sarjakuvan hahmoista tuovat välittömästi mieleen Godzillan ja muut Eiji Tsuburayan japanilaisiin elokuviin luomat hirviöt.

Sarjakuva on lähes kauttaaltaan sanaton. Koko 124-sivuisessa sarjakuvassa on vain kymmenkunta puhekuplaa.

Tapahtumia ja henkilöiden motiiveja ei turhaan selitellä. Kaikki näyttää sarjalta täysin sattumanvaraisia kohtauksia, mutta matka ja tarina etenevät johdonmukaisesti kohti päämääräänsä. Paitsi moninaiset hirviöhahmot, Sakabashiran parasta antia on kaupungin käsin kosketeltavan ahdas tunnelma.

Loppukohtauksensa vuoksi The Box Man antautuisi helposti freudilaiselle tulkinnalle. En kuitenkaan ryhdy sellaiseen, koska minusta se turhaan rajoittaisi lukijan mielikuvitusta. Sakabashiran sarjakuva nimittäin jättää hyvin paljon tilaa lukijan vapaudelle ymmärtää tarinaa aivan omien halujensa mukaan.

Imiri Sakabashira: The Box Man

Kaupunki on täynnä perverssejä olentoja.

IMIRI Sakabashira (oikealta nimeltään Katsuhiro Mochizuki, 1964- ) julkaisi sarjakuvadebyyttinsä Garo-lehdessä vuonna 1989. Paitsi underground-mangataiteilijana, hänet tunnetaan kuvittajana ja avant garde -maalarina. Sakabashiran maalauksia voi katsoa esimerkiksi täällä, täällä ja täällä.

Niin mangassa kuin maalauksissakin Sakabashiran leipälaji on ero guro, jota sarjakuvan saralla kai voi pitää yhtenä 1950-luvulta lähtien piirretyn gekigan seuraajista. Japanissa keksitty sana on koottu englannin kielen sanoista, jotka tarkoittavat eroottista ja groteskia. Sakabashiran työt vilisevät toinen toistaan mielikuvituksellisempia hirviöitä. Vaikka eroottistakin on, groteskia on enemmän.

The Box Man on ensimmäinen englanniksi julkaistu Imiri Sakabashiran teos. Tänä vuonna on lisäksi tulossa yksi hänen manganovellinsa Top Shelfin kokoelmassa AX Volume 1: A Collection of Alternative Manga.

Ranskaksi Sakabashiralta on julkaistu manga Nekokappa vuonna 2009. Kenellekään ei liene yllätys, että ranskalainen kustantaja on Imho, sama yhtiö joka on tuonut ranskaksi Nekojirun ja Junko Mizunon sarjakuvia.

LAPSILLE ja vanhemmille muistutukseksi: The Box Manin sisältö ei sovi lapsille, eikä herkästi painajaisia saaville aikuisillekaan.

Imiri Sakabashira: The Box Man

Kissakappa ja skootterimies väistelevät kaupungin asukkaita.

IMIRI Sakabashiran mangaa:

Zougyo (”Norsukala”, 1994)
MaMaFuFu (1997)
Kekyaaru yashiro tenmatsu ki (”Kuvaus Kekyaaru-yhtiöstä”, 1999)
Nekokappa (”Kissakappa”, 2002)
Akataitsu otoko (”Mies punaisissa sukkahousuissa”, 2004)
Hataraku kappa (”Työtä tekevä kappa”, 2005)
Sora no makigai (”Kierrekotilo taivaalla”, 2009)
The Box Man (2009)

MaMaFuFun nimi tarkoittaa merkki kerrallaan lukien ”hevonen-hevonen-tiikeri-tiikeri”. Kiinalainen ilmaus merkitsee huolimatonta, hutilusmaista.

(Kuvitusta lisätty 1.8.2012)

This entry was posted in alternative, ero & guro and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s