Pokémon sementtimyllyssä

Felipe Smith: Peepo Choo

Yksi Peepo Choon säälittävistä luusereista on nuori Milton.

JAMAIKALAIS-argentiinalais-yhdysvaltalainen sarjakuvataiteilija Felipe Smith on toteuttanut jokaisen mangatyylistä sarjakuvaa Euroopassa ja Amerikassa piirtävän suuren unelman. Hän on tiettävästi ainoana länsimaalaisena ihan oikeasti päässyt sisään Japanin mangamarkkinoille.

Jos hiuksia ryhdytään halkomaan, Felipe Smithin Peepo Choo ei ehkä ihan tiukasti ottaen ole mangaa. Se on kuitenkin riittävän lähellä mangaa – ja riittävän originelli – jotta se pääsi sarjaksi suureen japanilaiseen mangalehteen, miehille suunnattuun Kodanshan Morningiin.

Huomautettakoon heti, että sisältämänsä väkivallan ja erotiikan vuoksi Peepo Choo on K18-tasoa. Ei siis lapsille.

Peepo Choo ei ole japaniksi käännettyä länsimaista sarjakuvaa. Se julkaistiin ensimmäiseksi Japanissa.

Lehtijulkaisun jälkeen se on julkaistu Japanissa kolmena pokkarina. Nyt sen ensimmäinen osa on viimein saatu myös englanniksi. Smith on itse kääntänyt Verticalin julkaiseman laitoksen. Toinen ja kolmas osa ovat tulossa vielä tämän vuoden puolella.

Felipe Smith kertoo Deb Aokin tekemässä haastattelussa, millaisen myllytyksen hän joutui käymään läpi saadakseen työnsä julki Japanissa vuonna 2008. Japanin mangamarkkinat ovat todellakin teollisuutta, jossa piirtäjän on nöyrryttävä julkaisijan ja editorin vahvan tahdon ohjauksessa.

PEEPO Choo on vähän niin Robert Crumbin töitä, Hellsingiä ja Pokémonia olisi pyöritetty aika monta kierrosta samassa sementtimyllyssä. Se on myös aika häijyä satiiria niin japanilaisesta kuin amerikkalaisestakin otakukulttuurista.

Tarinan eräänlainen päähenkilö on nuori Milton, joka fanittaa mielettömästi japanilaista animaatiosarjaa nimeltä Peepo Choo. Milton kulkee kaupungilla Peepo Choo -asussa ja osaa ulkoa jokaisen sanan Peepo Choon lauluista. Hän on varma, että kaikki japanilaiset tuntevat Peepo Choon tanssit, ja että Peepo Choon outo sillisalaattikieli on japania.

Koulun sijasta Milton livistää päivittäin sarjakuvakauppaan. Hän tekee figuuripalkalla työt jotka kuuluisivat kaupassa oikeasti töissä olevalle luuserille nimeltä Jody. Kaupan omistaa järkälemäinen Gill, joka viettää veristä kaksoiselämää ja omaa outoja yhteyksiä Japanin järjestäytyneeseen rikollisuuteen.

Sarjakuvakauppa järjestää kilpailun, jossa palkintona on matka Japaniin. Jody juonii voittajaksi Miltonin, jonka hän luulee osaavan oikeaa japania. Hän tahtoo nimittäin löytää Japanista naisia, ja siihen tarvitaan tulkki. Gillillä taas on omat syynsä lähteä mukaan matkalle.

Näissä puitteissa Peepo Choo on enemmän tapahtumien ja mielikuvien vyöry kuin jatkuvajuoninen tarina. Se on joka suhteessa täysin omituinen, mauton ja säädytön. Se näyttää henkilönsä harhaisina, perinpohjin turmeltuneina ja loppujen lopuksi säälittävinä.

HENKILÖKOHTAISESTI en osaa edes päättää, onko Peepo Choo hyvä vai huono. Oman paikkansa japanilaisen sarjakuvan leviämisen historiassa se on kuitenkin kovalla työllä ansainnut.

Peepo Choon valtteja ovat järjetön vauhti ja loputon omituisuus. Se pursuaa ideoita ja hyvin mietittyjä henkilöitä. Henkilöillä on myös kokonaisia elämiä ja kehitystaustoja.

Sariakuvan nurjia puolia ovat oksettava rumuus ja joskus teoksen ainoalta tarkoitukselta näyttävä väkivalta. Se on myös hyvin epätasaisesti ja ajoittain suoraan sanoen huonosti piirretty. Jos käsikirjoitetusta juonesta voi puhua, se on hyvin kokkareinen.

Ihmisten runteleminen ja tappaminen ei ole hauskaa. Felipe Smith kohtelee sitä välillä viihteenä, mutta välillä hän kyllä myös rehellisesti näyttää sen täyden iljettävyyden.

Ja se on sanottava, että Smith todella pilkkaa kaikkia tasapuolisesti. Osansa saavat niin japanilaiset kuin Japaniin hurahtaneet amerikkalaisetkin. Samoin kuin amerikkalaiset supersankarinörtit, jotka pilkkaavat Japaniin hurahtaneita nörttejä. Kuten myös liikemiehet ja tappajat sekä koulutytöt, katutytöt ja tavalliset vanhemmat.

This entry was posted in seinen and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s