Kirveelle töitä

Takato Yamamoto

Takato Yamamoton ainoa sarjakuva tapahtuu kauniissa mutta lahoavassa puutarhassa.

”TÄSSÄ näette mitä tapahtuu kun manga vapautetaan standardityyleistä, liukuhihnatuotannosta, apulaisarmeijoista, kaupallisista kompromisseista, toimituksellisista linjoista ja yleisökyselyjen ailahtelevasta mausta. Tämä on mangaa irti talutushihnasta, joskus herttaisena ja hyväntahtoisena, joskus ärisevänä ja hurjana, ja aina ennakoimattomana, uteliaana ja outona.”

Näin kuvaa Paul Gravett esipuheessaan vaihtoehto- ja underground-mangan kokoelmaa AX – Alternative Manga. Top Shelf julkaisi Sean Michael Wilsonin toimittaman englannin kielisen kokoelman jo kesällä, mutta valitettavasti onnistuin saamaan sen käsiini vasta nyt.

Tuhti nelisatasivuinen valikoima on koottu japanilaisen AX-lehden (koko nimeltään Manga’s Devil AX) ensimmäisten kymmenen vuoden tuotannosta. Mukana on 36 lyhyttä tarinaa 33 mangataiteilijalta, joista vain muutamien teoksia on aiemmin nähty länsimaisilla kielillä. Itselleni olivat ennestään tuttuja vain Yoshihiro Tatsumi ja Imiri Sakabashira. Kovin nuoria taiteilijoita ei ole mukana. Kokoelman vanhimmat tekijät ovat syntyneet 1930-luvulla, nuorimmat vuonna 1980.

Kahden kuukauden välein ilmestyvä AX syntyi maineikkaan Garo-lehden raunioille vuonna 1998. Katsuichi Nagain Vuonna 1964 perustama Garo oli japanilaisen vaihtoehtosarjakuvan uranuurtaja. Sen kasvatteja ovat Yoshihiro Tatsumin lisäksi muun muassa Sanpei Shirato, Yoshiharu Tsuge, Hinako Sugiura ja Nekojiru.

Garo joutui vaikeuksiin Nagain kuoltua 1996, vaikka lehti jatkoikin ilmestymistä aina vuoteen 2002 asti. Vuonna 1997 joukko keskeisiä Garon tekijöitä marssi ulos lehdestä. He perustivat oman julkaisuyhtiön ja aloittivat AX-lehden helmikuussa 1998. Myös suuri osa AX-kokoelman taiteilijoista on tehnyt aikoinaan mangaa Garollekin.

USEIMMILLE vaihtoehtomangan tekijöille yhteistä on se, että he eivät saa elantoaan mangasta. Sarjakuvataiteen tekemisen ohella he ovat muusikoita, kuvittajia, näyttelijöitä, toimittajia… Tämä sallii heidän sarjakuviinsa vapautta, kokeilua ja hurjuutta, joka ei ole mahdollista kustannusyhtiöiden ja editoreiden tiukasti ohjaamassa valtavirran mangan liukuhihnatuotannossa.

Hyvä esimerkki on kuvittaja Takato Yamamoto. Hän on tähän mennessä urallaan tehnyt vain yhden kahdeksansivuisen mangatarinan. Mutta AX-kokoelmassa julkaistu Into Darkness onkin sitten loistava.

Jos AX-kokoelman valikoima on edustava, vain pieni osa vaihtoehtomangasta on pieruhuumoria ja räävittömyyksiä. Suurin osa on oivaltavaa, yllättävää ja ravistelevaa, mutta myös herkkää ja ihmisten merkillisyyksiä ymmärtävää. Monet tarinat vaativat lukijalta aivotyötä ja luovat uutta sarjakuvailmaisua.

Tyylien valikoima on valtava. Useat kokoelman taiteilijoista edustavat 1970-luvun lopulla Garon piirissä kehittynyttä heta-uma-tyyliä (”huono-hyvä”). Heta-uma tutkii ruman ja taitamattoman estetiikkaa. Vaatii suurta taitoa tehdä huonosti piirrettyä sarjakuvaa, joka pystyy kiehtomaan lukijansa silkalla korkeatasoisella sisällöllään. Kokoelmassa heta-uman taitajia ovat muun muassa Takashi Nemoto ja Yusaku Hanakuma.

Surrealistista trippiä edustaa esimerkiksi Imiri Sakabashiran psykedeelinen matka Conch of the Sky. Dekkarin keinoja käyttää Takao Kawasakin moneen kertaan rooleja vaihtava, pateettinen ja maalauksellinen palkkamurhatarina Rooftop Elegy. Ayuko Akiyaman herkkä Inside the Gourd tuo mieleen Hokusain puupainotyöt. Yoshihiro Tatsumi on gekigan mestari.

Kazuichi Hanawan Six Paths of Wealth on kaunista mutta myrkyllistä. Namie Fujiedan The Brilliant Ones on melkein shoujoa, mutta kierteellä. Mitsushiko Yoshidan The Tortoise & The Hare on uusi tulkinta Aisopoksen sadusta, joka melkein voisi olla jostain lasten lehdestä. Mimiyo Tomozawan 300 years yhdistää ylisöpön kuvituksen hyvin häijyyn tarinaan. Keizo Miyanishi muokkaa taitavasti Fjodor Dostojevskilta poimimiaan teemoja. Ja niin edelleen.

JOS SHOUJO tai shounen alkaa tuntua lapselliselta ja seinen-mangatkin kovin samankaltaisilta, tätä kannattaa yrittää. AX-kokoelmasta löytyy melko varmasti ainakin muutama taiteilija, joiden tyyli miellyttää. Minä haluan nähdä lisää ainakin Keizo Miyanishin, Kazuichi Hanawan ja Ayuko Akiyaman tuotantoa.

Kannattaa kuitenkin varautua myös siihen, että muutamat tarinoista oksettavat tai tuntuvat ylen lapsellisilta. Pissa-, kakka- ja pieruhuumori ei viehätä kaikkia.

Valitettavan harvojen AX-kokoelmassa esiteltyjen mangataiteilijoiden teoksia on (vielä) saatavilla muilla kielillä kuin japaniksi. Mutta minulla on jotenkin sellainen kutina, että tätä lajia saadaan lähivuosina lisää meille länteenkin.

Muutamien tarinoiden vuoksi kokoelmaa AX – Alternative Manga on syytä kohdella K18-tasoisena. Ei siis lasten käsiin.

AX-KOKOELMASSA esiintyviltä taiteilijoilta on julkaistu englanniksi nämä teokset:

Yoshihiro Tatsumi: The Push Man and Other Stories (Drawn and Quarterly 2005)
Kazuichi Hanawa: Doing Time (Fanfare/Ponent Mon 2006)
Yoshihiro Tatsumi: Abandon the Old in Tokyo (Drawn and Quarterly 2006)
Yusaku Hanakuma: Tokyo Zombie (Last Gasp 2008)
Takashi Nemoto: Monster Men Bureiko Lullaby (PictureBox 2008)
Yoshihiro Tatsumi: Good-Bye (Drawn and Quarterly 2008)
Yoshihiro Tatsumi: A Drifting Life (Drawn and Quarterly 2009)
Imiri Sakabashira: The Box Man (Drawn and Quarterly 2010)
Yoshihiro Tatsumi: Black Blizzard (Drawn and Quarterly 2010)

RANSKAKSI heiltä ovat ilmestyneet nämä:

Mimiyo Tomozawa & al: Viens chez moi!!! (Centre Georges Pompidou 2000)
Yoshihiro Tatsumi: Les larmes de la bête (Vertige Graphic 2004)
Yoshihiro Tatsumi: Coups d’éclat (Vertige Graphic 2004)
Yoshihiro Tatsumi: Good Bye (Vertige Graphic 2005)
Kazuichi Hanawa: Tensui, l’Eau céleste (Casterman 2005)
Kazuichi Hanawa: Dans la prison (Ego comme X 2005)
Kazuichi Hanawa: Avant la prison (Coconino Press 2006)
Kotobuki Shiriagari: Jacaranda (Milan/Kanko 2006)
Shinichi Abe: Paradis (Editions Philippe Picquier 2006)
Shinichi Abe: Une bien triste famille (Seuil 2006)
Shinichi Abe: Un Gentil Garçon (Editions Cornélius 2007)
Shinichi Abe: Les amours de Taneko: Suivi de (Seuil 2007)
Kazuichi Hanawa: Contes du Japon d’autrefois (Kana 2008)
Kazuichi Hanawa: Contes fantastiques (Kana 2008)
Kazuichi Hanawa: La fille fantôme (Casterman 2008)
Yoshihiro Tatsumi: L’enfer (Editions Cornélius 2008)
Imiri Sakabashira: Nekokappa (Imho 2009)

This entry was posted in alternative and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s