Vapaaehtoisesti Kuubassa

Mari Yamazaki: Sekai no hatedemo mangakaki

Mangataiteilija matkustaa Kuubaan.

MARI Yamazaki (1967- ) on matkustelevainen mangataiteilija, jonka tuotantoa toivoisi vähitellen saatavan myös länsimaisille kielille. Hän pomppasi japanilaisen mangayleisön laajaan tietoisuuteen kylpyläkulttuurilla iloittelevalla sarjallaan Thermae Romae. Myös hänen matkapäiväkirjakomediansa Sekai no hatedemo mangakaki (”Mangataidetta maailman loppuun asti”) on hyvin hilpeätä luettavaa.

Yamazakin Thermae Romae voitti tänä vuonna sekä Manga taishou -palkinnon että Osamu Tezukan kulttuuripalkinnon lyhyen mangan sarjassa. Se on myös käynyt kaupaksi Japanissa poikkeuksellisen hyvin tuoreeksi aikuisyleisön komediasarjaksi. Ensimmäistä pokkaria on jo myyty lähes 600 000 kappaletta.

Thermae Romae alkoi Comic Beam -lehdessä vuonna 2008, ja siitä on koottu tähän mennessä kaksi pokkaria. Sekai no hatedemo mangakaki alkoi puolestaan joulukuussa 2009 Office YOU -lehdessä. Pokkariksi on koottuna ensimmäinen seikkailu Kuubassa. Kirjassa on mukana myös Mari Yamazakin ensimmäinen tarinamanga, 40-sivuinen unenomainen tarina Splendor! taideteosten restauroijista Italiassa. Se julkaistiin Kiss Carnival -lehdessä lokakuussa 1998.

Yamazaki on lähtöisin Japanin pohjoisimmalta saarelta Hokkaidolta. Hän on matkustellut noin 30 maassa. Hän on asunut kymmenkunta vuotta Italiassa ja lyhyempiä aikoja Lähi-idässä, Portugalissa, Yhdysvalloissa ja Kuubassa. Merkittävä osa hänen mangatuotantoaan on komediaa, joka nousee kokemuksista Italiassa.

SEKAI no hatedemo mangakaki alkaa lyhyellä tarinalla nuorena tyttönä äidin ja siskon kanssa tehdystä matkasta Hongkongiin. Sitten siirrytään aikuisuuteen ja Mari Yamazakin seikkailuihin vapaaehtoisena työntekijänä Kuubassa. Vaikka manga on aivan tuore, tuo matka tapahtui Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen 1990-luvun alkupuolella. Se oli köyhässä Kuubassa raskasta aikaa.

Yamazakin isäntänä Kuubassa on 12-henkinen Rinaresin perhe. Vanhan isännän Josen lisäksi perheeseen kuuluvat Josen vaimo, vaimon sisko, kolme lasta, kaksi lasten puolisoa ja neljä lastenlasta.

Japanilaisella on omat odotuksensa Kuubasta. Kuvitelmien romahtamista edistää rento autokuski matkalla pois lentokentältä. Vaikka hirmumyrsky pudottaa näkyvyyden nollaan, kuski istuu kaikessa rauhassa naama takapenkille päin – hänhän on ajellut samaa kuoppaista tietä jo kolme vuosikymmentä.

Laskeutumista kuubalaiseen arkeen auttavat myös ne kolme daiquiria, jotka matkalaisen on pakko Ernest Hemingwayn muistoksi heti alkajaisiksi kiskaista. Kun vielä isäntäperheen nuorimmainen Miguel luulee Yamazakia kiinalaiseksi ja kokeilee häneen karatepotkuja, ensimmäiseksi on päästävä japanilaisella mittapuulla alkeelliseen vessaan.

Myös toive sankarillisesta sokeriruokojen leikkaamisesta sortuu. Kuubassa se on miesten työtä. Isännät päästävät kuitenkin hyväntahtoisesti vieraan mukaan pellolle. Voimat ja kämmenten nahka kestävät hädin tuskin ensimmäisen varren.

SEKAI no hatedemo mangakaki on komediallinen matkapäiväkirja, jonka keskiössä ovat tekijän omat kommellukset. Siltä on siis turha odottaa sen tyylistä karua yhteiskunnan kuvausta kuin on Joe Saccon Palestiinassa tai Guy Delislen Pjongjangissa.

Kuvaus kuubalaisesta köyhyydestä ja arjesta on kuitenkin lämpimän rehellinen. Suklaata löytyy vain ulkomaalaisille tarkoitetusta dollarikaupasta. Voi sitä ihmisten riemua, kun he pääsevät haistamaan suklaan tuoksua tyhjäksi syödystä kääreestä. Yamazaki ei pilkkaa kuubalaisia, vaan omia reaktioitaan elämään Kuubassa.

Hämmentyneen kunnioituksen saa nuorukainen, joka vinttaa kehnolla polkupyörällä viisikymmentä kilometriä vain välittääkseen viestin kotoa pellolle. Jäykän japanilaisenkin on pakko mennä mukaan, kun kuubalaiset ryhtyvät laulamaan ja tanssimaan taivasalla, ja iloksihan se muuttuu.

Ja itku siinä tulee, kun Yamazaki saa lentokoneessa läksiäislahjaksi Josen lempituhkakupin, jossa on vielä tallella Josen tupakoiden tuoksu. Kotiin päästyä voi vielä hieman muistella Kuubaa, kun sähkölasku on maksamatta ja viimeistä läksiäiskirjettä saa lukea kynttilänvalossa.

Pohjimmaltaan matka Kuubaan onkin kasvutarina. Siinä kuubalaiset muuttuvat nuoren Yamazakin mielessä nipusta ennakkokäsityksiä todellisiksi eläviksi ihmisiksi.

POKKARIN loppuun liitetty lyhyehkö tarina Splendor! kertoo nuoresta Mitsukosta, joka opiskelee taideteosten restaurointia Italiassa. Hän ihailee etevää professori Vitoa. Suhteessa sekoittuvat ammattitaidon arvostus ja romanttinen ihastus; Mitsukon suuri päivä on se jona professori muistaa hänen nimensä.

Tarinan aluksi näytetään professorin mestarillisuus. Entisöitävänä on tulipalossa pahoin vaurioitunut Bronzinon maalaus, joka palautetaan alkuperäiseen loistoonsa. Sitten Mitsuko pääsee näyttämään professorille taitonsa, kun restauroijille tuodaan kahvilassa kastunut italialaisperheen taulu. Salapoliisityön päätteeksi paljastuu, että maalaus on jotain ihan muuta ja paljon arvokkaampaa kuin luultiin.

Splendor! on esikoisteokseksi hyvin kiehtova. Vaikka tarina on itsessään yksinkertainen, Yamazaki luo taitavasti romanttisen jännitteen. Osansa tarinan toimivuudessa tekee sekin, että Yamazaki pystyi hyödyntämään omissa taideopinnoissa Italiassa hankittua tietämystä.

MARI Yamazakin tuotantoa:

Splendor! (1998)
Yuumeijin (”Julkkis”, 2001)
Kokoro ni sasayaite (”Kuiskatkaa sydämeen”, 2003)
2050 nen no watashi kara (”Vuoden 2050 minulta”, 2005)
Mooretsu! Itaria kazoku (”Raivo! Perhe Italiassa”, 2008)
Soredeha sassoku Buonappetito! (”Sitten yhtäkkiä Buonappetito!”, 2007)
Rumi to Maya to sono shuuhen (”Rumi, Maya ja heidän lähiseutunsa”, 2008)
Thermae Romae (2008)
Itaria kazoku fuurin kazan (”Perhe Italiassa – tuuli, metsä, tuli, vuori”, 2008)
Ryoko-san no iu kotoniha (”Ryokon sanoin”, 2008)
Sekai no hatedemo mangakaki (”Mangataidetta maailman loppuun asti”, 2009)
Chikyuu renai (”Maapallorakkaus”, 2010)
PIL (2010)
(Lähde: Wikipedia)

This entry was posted in josei and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s