Tengen talon häviö

Tezuka prod.

Kellariin vangittu Ayako on enemmän symboli kuin oikea ihminen.

AYAKO on Osamu Tezukan raadollisin sarjakuva. Se on myös lukemistani mangan jumalan teoksista yhteiskuntakriittisin. Toisin kuin muut Tezukan sarjakuvat, Ayako ei salli lukijalle minkäänlaista koomista hengähdystaukoa.

Toisen maailmansodan päätyttyä Japani oli täynnä ahneita ja häikäilemättömiä opportunisteja, niin japanilaisia kuin amerikkalaisiakin. Täydellinen tappio sodassa ja amerikkalainen miehitys ravistelivat perinteisiin nojannutta yhteiskuntaa perin juurin.

Sodanaikaista tiukkaa sensuuria ja ankaraa kuria seurasi 1940-luvun lopulla merkillinen miehitysvallan, vapauden ja levottomuuden ristisiitos. Se sai aikaan ja mahdollisti hyvääkin, mutta myös monenlaista pahuutta ja juonittelua.

Ayako kertoo Tengen perheen karmean tarinan vuodesta 1949 vuoteen 1972. Mangassa tapahtuu myös sarja fiktiivisiä veritekoja, joilla on hyvin samankaltaiset vastineet Japanin todellisessa historiassa.

Ayako ilmestyi Japanissa Biggu komikku -lehdessä vuosina 1972-1973. Vertical julkaisi sen englanniksi viime vuoden lopulla yhtenä ainoana muhkeana kirjana, jossa on 700 sivua.

Vertical on ennenkin kunnostautunut laadukkaiden Osamu Tezukan (1928-1989) teosten tarjoajana: Apollo’s Song, Black Jack, Buddha, Dororo, MW, Ode to Kirihito.

Sarjakuvana tämä(kin) teos on loistavaa työtä. Tezuka oli huippuammattilainen, jonka jokaisella kuvalla on merkitys ja jokainen kuljetus toimii. Ayakoa voisi suorastaan suositella sarjakuvan tekemisen oppikirjaksi.

JIRO Tengen sota päättyy tammikuussa 1949, kun hän pääsee kotiin amerikkalaiselta vankileiriltä. Isä ei halua häntä kotiin, koska hänen oikeastaan olisi pitänyt kuolla isänmaan puolesta. Vain kelvoton sotilas voi jäädä vangiksi. Isoveli ei halua häntä kotiin, koska isoveli haluaa suvun koko omaisuuden omaan hallintaansa.

Isäukko Sakuemon Tenge on vanhan ajan patruuna, jolla on takanaan vuosisatojen perinne mielivaltaa, julmuutta ja sukurutsaa. Isoveli Ichiro Tenge on ahne vätys, joka myy isälleen nuorta vaimoaan. Palkkana on hatara lupaus suvun mittavasta maaomaisuudesta, joka kuitenkin on hallituksen maareformin myötä nopeasti hupenemassa tyhjiin.

Jiron pikkusisko Naoko, perheen nykyaikainen nuori nainen, osallistuu vasemmiston toimintaan ja rakastuu vasemmistoaktiiviin. Isä kiroaa ja heittää hänet ulos kodista.

Japanin viranomaisten ja amerikkalaisten hyväksi vakoileva Jiro osallistuu Naokon rakastetun salamurhaan. Pikkuveli Shiro on nuorena vielä tiukka oikeuden puolustaja. Hän yrittää turhaan selvittää murhaa.

Nuorimmaisen Ayako-tytön biologinen isä on himokas Sakuemon, äiti on Ichiron pahoinpidelty vaimo.

Perheessä asuu myös vähämielinen O-Ryo. Vuokraviljelijän vaimo on synnyttänyt tytön Sakuemonin raiskaamana. Jiro murhaa väärään aikaan väärässä paikassa olleen O-Ryon peitelläkseen juonimistaan miehittäjien kanssa.

Tengen suku kykenee turmelemaan kaiken mihin se koskee, jopa kirkasotsaisen Shiron. Hänestä tulee Ayakon rakastaja.

AYAKO on moninkertainen uhri. Pikkutyttönä hän on Sakuemonin silmäterä, mutta Sakuemon hylkää hänet suvun kunnian nimissä. Ichiro vihaa ja pahoinpitelee häntä. Kun Ayako joutuu silminnäkijäksi Jiron veriteoille, suku hautaa mieluummin Ayakon kuin julkisen maineensa.

Murhia tutkivat poliisit jäävät nuolemaan näppejään, kun suku kätkee Ayakon. Nelivuotiaana hänet muurataan synkkään varastokellariin, josta hän onnistuu pakenemaan vasta yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin. Jopa perhelääkäri on mukana juonessa kirjoittamassa tekaistua kuolintodistusta.

Ayako on enemmän symboli kuin oikea ihminen. Hänen henkilökuvansa jää hyvin ohueksi ja osittain epäuskottavaksi. Oikeastaan hänellä ei ole persoonallisuutta ollenkaan.

Akuisena Ayakon mielen vauriot ovat yllättävän vähäisiä. Hän elää sentään nelivuotiaasta aikuisikään asti yksin kellarissa. Vangitsijoina ovat ne ihmiset joiden pitäisi olla hänen läheisimpiään. Hän myös oppii ja ymmärtää maailmasta paljon enemmän kuin tuossa tilanteessa kuvittelisi oppivan.

Ayako seisoo Tezukan symbolina kaikelle sille tuholle, mitä ihmiset ja yhteiskunnat kykenevät tekemään kun kaikki ajavat omia etujaan. Tuhon laajuuteen ei vaikuta se, perustuuko oman edun tavoittelu ikimuistoiseen perinteseen, harkittuun julmuuteen vai silkkaan sinisilmäisyyteen.

Viimeisenä jää pystyyn vanha ja lyttyyn painettu äiti Iba Tenge. Hänen ainoa rikoksensa on se, että hän nurkumatta sietää kaiken mitä suku tekee. ”Niin kauan kuin minä elän ja voin hyvin, Tengen talo ei kaadu.” Se ei ole kovin kauan.

NAOKON rakastetun murha paljastuu harjoitukseksi, jolla valmistellaan Japanin rautatieyhtiön johtajan ”Noriyuki Shimokawan” murhaa. Murha kietoutuu miehitysarmeijan johtajien politiikkaan ja japanilaisen vasemmiston nousuun, mutta sen perimmäiset syyt jäävät hämäriksi.

Yksityiskohtia myöten samankaltainen tapaus todellisessa historiassa on edelleen selvittämättä.

Murhien jälkeen poliisia pakeneva Jiro Tenge vaihtaa nimeä ja liittoutuu korealaisperäisen Kinjon kanssa. Kinjolla on oma lehmä ojassa Korean sodan suhteen, ja myös Jiro alkaa rikastua sotatarvikekaupalla.

Jirosta kehittyy merkittävä yakuzajohtaja. Myös Jiron ja toisen rikollisjohtajan välisellä verisellä yakuzasodalla on yhtymäkohtia todelliseen historiaan.

Kaiken kaikkiaan Osamu Tezukan kuva sodanjälkeisestä Japanista on armoton. Tezuka ei tunnu hyväksyvän japanilaista vasemmistoliikettä tai radikaaleja opiskelijoita, mutta ei liioin niitä vastaan toiminutta hallintoa.

Piiskaa saa niin ”perinteinen japanilainen perhe” kuin hävyttömät amerikkalaisetkin. Miehitysarmeijan ja sotilastukikohtien ympärillä hyörii mittava rikollisuus. Vakoilu, väkivalta ja salamurhat kuuluvat niin yakuzan, Japanin hallituksen kuin miehitysarmeijankin arkiseen keinovalikoimaan.

On sentään kaksi rehellistä poliisia. Heistä toinen näyttää kovasti Dick Tracyltä.

This entry was posted in gekiga, Japanin historia, Osamu Tezuka and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s