Miehen seitsemän ikää

Zeami: The Flowering Spirit (Kodansha)

No, aikaisemmalta nimeltään sarugaku, on yksi Japanin teatteriperinteistä.

JAPANILAISEN no-teatterin vakiinnuttaja Zeami Motokiyo (1363-1443) jakoi näyttelijän uran seitsemään ikävaiheeseen. Niitä voisi ehkä soveltaa muutenkin miehen elämään. No-teatterissahan kaikissa rooleissa on vain miehiä – myös naisrooleissa.

Seitsemän vuotta on se ikä, jossa taiteen harjoittamisen voi aloittaa. Silloin lapsessa ilmenee luonnostaan hänen synnynnäinen olemuksensa. Silloin lapsen pitää antaa esittää sitä mitä hän itse tahtoo – hänelle ei pidä yrittää opettaa ”tämä on hyvä” tai ”tämä on huono”.

Kannattaa huomata, että japanilaiset laskivat ihmisen olevan syntyessään yksivuotias. Siis tuo seitsemän tarkoittaa meidän laskutavallamme kuutta ikävuotta.

12-13 vuoden iässä lapselle voi vähän kerrassaan alkaa opettaa asioita, mutta se pitää tehdä oikeassa järjestyksessä. Tuon ikäinen lapsi on luonnostaan sulokas ja elegantti. Hänen äänensä on kaunis ja kantava.

Tuolloin lapsen on annettava tehdä kaikkea mitä hän suinkin osaa, mutta hänen tulevaisuuttaan ei pidä vielä arvioida tuolloisen osaamisen perusteella. Tässä iässä ilmenevä kukka ei ole todellinen kukka, vaan se on hetken kukka.

17-18 vuoden ikä on näyttelijälle ankara paikka. Hän menettää lapsen kauniin äänen, ja hänen ruumiinsa muuttuu kömpelöksi. Nuoruuden ensimmäinen kukka on poissa.

Tuossa iässä näyttelijän pitää harjoitella ahkerasti aamuin illoin. Hänen pitää olla rohkea ja päättäväinen. Kun näytteleminen ei enää tule luonnostaan niin kuin lapsella, näyttelijä saattaa helposti luopua kokonaan. Tämä on kuitenkin elämän ratkaiseva hetki, jolloin on omistettava koko elämänsä no-teatterille.

24-25 vuoden iässä selviää se, miten korkealle näyttelijä voi elämässään päästä. Ääni on jo parantunut, ja ruumiin taidot ovat vakiintuneet. Tällöin hän alkaa esittää teatteria elämänsä kukoistuksessa.

Vaikka näyttelijä voi tällöin menestyä ja voittaa kilpailuissa vanhempiaan, hänen ei pidä kuvitella olevansa uransa huipulla. Tässäkään iässä kukka ei ole vielä todellinen, vaan aloittelijan kukka. Tässä iässä pitää harjoitella yhä enemmän ja pyytää neuvoja kokeneemmilta.

34-35-vuotiaana näyttelijän no (”taito, kyky”) saavuttaa huippunsa. Jos hän on syvällisesti ymmärtänyt opetukset, hän voi olla varma maineestaan. Mutta jos hän ei tähän mennessä todella ole oppinut taitoa, yleisön hyväksyntää on todella vaikea saavuttaa enää myöhemmin.

40-45 vuoden iässä näyttelijän pitää muuttaa merkittävästi esiintymistään. Vaikka hänen taitonsa eivät laskisi, vuosien kuluessa hän väistämättä menettää toisten näkemän ulkonäön ja kauneuden kukan. Esiintymisen pitää muuttua hillityksi, ja näyttämöllä pitää olla muita hyviä näyttelijöitä.

Vain poikkeuksellisen hyvän näköinen mies voi enää tässä iässä esiintyä näyttämöllä ilman naamiota. Tässä iässä näyttelijän pitää tiedostaa oma kukkansa ja käyttää kokemustaan nuorten kanssanäyttelijöiden ohjaamiseen.

50 ikävuoden jälkeen ei ole parempaa ratkaisua kuin ”olla tekemättä sitä”. On yhä vähemmän rooleja joihin näyttelijä soveltuu, ja kunnia noista rooleista vähenee. Kukka voi kuitenkin vielä olla tallella. Vanha mies voi hillitysti esiintymällä saavuttaa teatterissa aivan uusia sävyjä.

ZEAMIN käyttämä käsite ”kukka” (hana) on hieman hämärä, eikä Zeami koskaan varsinaisesti selittänyt sitä. Se on kuitenkin eräänlainen näyttelemisen olemus – se minkä yleisö kokee näyttelijässä kiinnostavaksi ja arvostettavaksi.

Zeamin 1400-luvun alussa kirjoitettu pääteos Fushikaden (”Tyylin ja kukan välittäminen”) on saatavilla muun muassa englanniksi käännettynä. Englanninkielisen käännöksen The Flowering Spirit (Kodansha, 2006) on tehnyt William Scott Wilson.

This entry was posted in Japanin historia, Japanin kirjallisuus, Japanin kulttuuri and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s