Tyttöjenväliset

Ririko Tsujita: The Secret Notes of Lady Kanoko

Ririko Tsujita: The Secret Notes of Lady Kanoko

TYTTÖJEN keskinäisestä kilpailusta saa aika ruman kuvan, kun lukee Ririko Tsujitan mangaa The Sercet Notes of Lady Kanoko. Siinä yläasteen kolmannella luokalla oleva Kanoko Naedoko tarkkailee luokkatovereidensa käyttäytymistä ja esittää pippurisia kommenttejaan. Kanoko on oikein piristävä poikkeus shoujon sankarittarien joukossa.

En ole tyttö enkä edes nainen, joten en voi väittää paljoakaan siitä, miten tosi tai epätosi Lady Kanokon antama kuva on. Hauska se joka tapauksessa on. Mangan tytöt käyvät veristä kilpaa johtajuudesta ja poikien suosiosta. He korottavat itsensä kaikkien muiden yläpuolelle. He saattavat olla julkisesti ylimpiä ystäviä mutta puukottavat selkään joka tilaisuuden tullen.

Miehenkin heikolla havaintokyvyllä voin sanoa, että kyllä siinä ehkä jotain perää on. Naispuoliset lukijat saattavat löytää paljonkin tuttuja piirteitä – joko itsestään tai muista. Pojat mangassa jäävät aika etäisiksi komistuksiksi.

The Secret Notes of Lady Kanoko (Warau Kanoko-sama) ilmestyi japanissa LaLa-lehdessä vuosina 2007-2009, ja se koottiin kolmeksi pokkariksi. Tokyopop on julkaissut englanniksi mangan kaksi ensimmäistä osaa.

LADY KANOKON taustatarina on luultavasti mangan rakenteelle välttämätön, mutta siitä huolimatta se on teoksen epäuskottavin osa. Kanoko Naedoko nimittäin siirtyy lähes jokaisen luvun alussa uuteen kouluun, jotta hän pääsee tarkkailemaan uusia ihmisiä ja heidän suhteitaan. Koulunvaihdoksia ei millään tavoin selitetä.

Lukijalle uusien henkilöiden jatkuva esiin marssittaminen on oikeastaan aika turhauttavaa. Onneksi sentään muutamia rakkaimpia luokkatovereita Kanokon ensimmäisestä koulusta palaa tarinaan milloin minkäkin syyn varjolla.

Kanoko saa siis joka luvussa uudet luokkatoverit, joita hän seuraa ”ainoana täysin objektiivisena tarkkailijana”. Kuten arvata saattaa, tarinoiden juonena on kertoa, että Kanokon tarkkailijuus ei ole ihan niin objektiivista.

Vaikka Kanoko täyttää sivun toisensa jälkeen tarkoilla muistiinpanoilla toisista, hän ei ole niin ulkopuolinen kuin haluaa antaa ymmärtää. Itse asiassa hahmo on shoujo-mangassa hyvin virkistävä: Kanoko ei ihkuta koulun komeinta poikaa, hän ei ole vähääkään kiinnostunut seurustelusta, eikä hänellä ole mainittavia taikavoimia. Silti hän kuuluu selkeästi hyviksiin.

Hahmon pintapuolisesta kyynisyydestä huolimatta Ririko Tsujita muokkaa Kanokosta oikean sankarin. Tarkkailijan roolissaan hän aikomattaan herättää luottamusta. Hän puolustaa heikkoja ja panee kuntoon monta monimutkaista ihmissuhdetta. Hän nöyryyttää ilkeitä ja itsekkäitä ihmisiä, sukupuolesta riippumatta. Ja on hänellä pehmeä kohta ainakin yhdelle komealle pojallekin.

VISUAALISESTI Lady Kanoko on niin perus-shoujoa, että siitä on vaikea sanoa mitään kiinnostavaa. Reunahuomautuksissa seikkaileva Tsujitan mummomainen omakuva on aika vekkuli. Pientä selitysteksiä on shoujoksikin paljon. Sen vuoksi mangaa voi Suomessa suositella vain varsin hyvin englantia taitaville.

Ririko Tsujitalla (tai hänen avustajallaan) on huomattavia vaikeuksia käsien piirtämisessä. Lukuisat kädet mangan kuvissa ovat anatomisesti varsin merkillisiä luomuksia, kuten oheisista kuvista voi todeta.

Ririko Tsujita: The Secret Notes of Lady Kanoko

Ovatko nämä kädet anatomian ihmeitä?

LADY KANOKO on yksi niistä mangasarjoista, joiden englanninkielisen käännöksen tulevaisuus on nyt epäselvä. Tokyopop ehti saada kauppoihin sarjan ensimmäisen ja toisen osan, mutta jatkosta ei ole tietoa. Sarjan kolmannen ja samalla viimeisen osan oli alun perin määrä tulla elokuussa.

Tokyopopin perustaja Stu Levy ilmoitti viime viikolla, että yhtiö lopettaa julkaisutoimintansa Pohjois-Amerikassa toukokuun lopussa. Lakkautus ei tiettävästi vaikuta Tokyopopin toimintaan Suomessa, sillä eurooppalaisten lisenssien kauppa jatkuu Hampuriin jäävän julkaisuyksikön kautta. Myös Tokyopopin tv- ja elokuvayhtiö jatkaa toimintaansa.

Vuonna 1997 perustetun Tokyopopin vetäytyminen Yhdysvaltain mangamarkkinoilta on aikamoinen tappio lukijoille, mutta suuri yllätys se ei ollut. Yhtiön suurimman asiakkaan Borders-kirjakauppaketjun mentyä konkurssiin Pohjois-Amerikan julkaisuyksikkö joutui jo helmikuussa sanomaan irti suurimman osan henkilökunnastaan.

Mangan luvattoman verkkolevityksen laajuudella on epäilemättä oma osuutensa tulovirran ehtymisessä. Tokyopop on myös menettänyt lisenssinsä japanilaisen Kodanshan mangaan, esimerkiksi Sailor Mooniin ja Chobitsiin. Nettikommenteissa arvioidaan, että päätöksen taustalla on lisäksi Stu Levyn kyllästyminen mangan julkaisemiseen, Levyn johtamistapa ja kiinnostuksen siirtyminen elokuvaan ja uuteen mediaan.

This entry was posted in shoujo and tagged . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Tyttöjenväliset

  1. arua sanoo:

    Kovin vieraalta maailmalta tuntuu itselle, mutta tytöthän ovat tunnetusti pahempia selkäänpuukottajia kuin pojat.

  2. Paluuviite: Hyvästi Tokyopop « My Thoughts on Yaoi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s