Kunnollinen nuori mies

Tezuka Production

Osamu Tezuka: Ken1 tanteichou

OSAMU Tezukan sarjakuvahahmo etsiväpäällikkö Kenichi syntyi jo 1940-luvun puolivälissä, mutta oman mangasarjansa hän sai vasta 1954. Neuvokas nuori etsivä selvitti monia arvoituksia yhdessä lintuystävänsä Dongurin kanssa.

Kenichi eli Ken1 on yksi Osamu Tezukan (1928-1989) tallin ”vakionäyttelijöistä”. Tezukalla kun oli tapana käyttää samoja hahmoja eri nimillä ja eri tehtävissä useissa sarjakuvissaan.

KENICHI on poikien mangan sankarin perikuva, ilman häivähdystäkään pahuutta tai synkkyyttä. Hän on älykäs, nokkela ja optimistinen, uskollinen ystävilleen ja jalo vihollisilleen. Hän rakastaa äitiään ja kunnioittaa tyttöjä, mutta tarvittaessa hän on myös mestarillinen taistelija. Kaikkien äitien ihannevävy siis.

Kun Tezuka suunnitteli Kenichiä (tai siis Piitoa), hänellä oli mielessään amerikkalainen piirroshahmo Happy Hooligan. Hyväntahtoisen mutta huono-onnisen kulkurin seikkailuista kertovaa sarjakuvaa piirsi Frederick Opper 1900-luvun alusta 1930-luvulle asti. Tezuka tunsi sarjakuvaan perustuvia animaatioita 1910- ja 1920-luvuilta.

Kenichin ensimmäinen suuri rooli oli Tezukan ensimmäisessä pitkässä mangassa Shin Takarajima (”Uusi Aarresaari”, 1947). Siinä Kenichin nimi oli Piito eli Pete. Sen jälkeen hänellä oli merkittäviä osia muun muassa Metropolisissa (1949) ja Janguru taiteissa (”Viidakon keisari”, 1950–1954).

Tezuka Production

Tezukan varhaisessa mangassa Shin takarajima Kenichi oli Piito.

TEZUKA tunsi, että Kenichi ei saanut ansaitsemaansa arvostusta. Niinpä hän vuonna 1954 loi Kenichille ikioman mangasarjan Ken1 tanteichou (”Etsiväpäällikkö Kenichi”). Nimen osana Tezuka käytti numeroa 1, joka on japaniksi ichi.

Kenichin seikkailuja ilmestyi Shounen kurabu (”Poikien kerho”) -mangalehdessä vuodesta 1954 vuoteen 1956. Yksi seikkailu julkaistiin Bouken ou (”Seikkailun kuningas”) -lehdessä vuonna 1957. Lisäksi sarja aivan lyhyitä Kenichin etsiväoivalluksia ilmestyi lastenlehdessä Sanwa kodomo shinbun (”Sanwan lasten sanomalehti”) vuosina 1958-1960.

Aivan äskettäin kaikki Kenichin etsiväseikkailut koottiin yksiin kansiin Tezuka Productionin ja Kodanshan sarjassa Tezuka Osamu – The Complete works (Tezuka Osamu bunko zenshuu).

Tezuka Production

Kenichin kumppanina on maina Donguri.

OSAMU Tezuka teki kaikkea mitä sarjakuvan ja animaation aloilla oli mahdollista tehdä. 1950-luvulla moni muukin teki etsiväsarjoja, joten oli luonnollista että myös Tezuka tarttui aiheeseen. Tezukan työn lisäksi jälkipolvet tuntevat ainakin Jiro Kuwatan sarjan Maboroshi tantei (”Aave-etsivä”).

Tezukan sankari Kenichi työskentelee päällikkönä etsiväpoikien seurassa. Poliisi ottaa hänet innokkaasti avuksi monenmoisten rikosten tutkintaan.

Kenichi on naamioitumisen mestari. Hän hallitsee itämaiset taistelutaidot. Veitsenterävän älynsä avulla hän ratkoo monimutkaisia rikospähkinöitä. Innokkaana seikkailumatkailijana hän kiertää muun muassa Intiassa, Saksassa ja Etelä-Amerikassa.

Hänen vahvin vihollisensa on rikollispäällikkö Mouse Boy, joka niinikään on taitava naamioituja. Lopulta Mouse Boy osoittautuu aika hyväksi tyypiksi.

Kenichin kumppanina on aina maina Donguri, joka on hyvin poikkeuksellinen lintu. Donguri osaa puhua, ja se pystyy toistamaan mitä tahansa kuulemaansa – sanasta sanaan, äänensävyjä myöten. Tarpeen tullen Donguri pystyy myös vaikkapa käyttämään kaitafilmikameraa. Se hankkii myös Kenichille apua muilta linnuilta.

Tezuka Production

Kenichi on naamioitumisen mestari.

KENICHIN seikkailujen juonenkuljetus ei aina ole täysin loogista, mutta se ei menoa haittaa. Kenichi jahtaa näkymätöntä miestä, joka yrittää herättää henkiin natsiaatetta Saksassa. Japanissa hän kukistaa salaseuran, joka kerää urheilijoita joukkoihinsa kaataakseen maan hallituksen. Hän myös ratkaisee sarjan murhia, joiden uhrit ovat ostaneet marsilaisilta punaisen planeetan tiluksia.

Kenichin seikkailut eivät kuitenkaan ole fantasiaa vaan älyjen mittelöä. Niinpä sekä näkymätön mies että avaruusolennot saavat luonnolliset selityksensä. Tappajakärpäsillä ja kutojahämähäkeillä on järkevät taustansa. Hieman uskomattoman puolelle poukataan tosin esimerkiksi silloin, kun Mouse Boy naamioituu ruukuksi ja sohvaksi…

Monessa seikkailussa voittajan ja häviäjän osat vaihtuvat niin moneen kertaan, että lukijalla on vaikeuksia pysyä perässä. Lopulta kaikki aina kuitenkin ratkeaa Kenichin hyväksi. Ratkotaan salakirjoituksia ja paljastateen murhaajien ovelimmatkin juonet. Apua Kenichi saa apua niin vihaiselta gorillalta kuin muinaisilta pekinginihmisiltäkin.

Vaikka Tezuka oli hyvin monenlaisen sarjakuvan tekijä, tässä hän taisi olla omimmalla alueellaan. Poukkoillen etenevä vauhdikas juoni, koomiset käänteet, monikerroksiset salaisuudet ja ilmeikkäät roistot tulevat Tezukan kynästä kuin luonnostaan.

This entry was posted in Osamu Tezuka, shounen and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s