Ero, guro ja yök (K18)

JOS Jonathan Demmen Uhrilampaat tai Takashi Miiken Audition tuntui sinusta hiukkaakaan hermostuttavalta, älä ryhdy lukemaan Shintaro Kagon sarjakuvia. Kago vie mangassaan groteskia kohti ääretöntä ja sen yli.

Tämä artikkeli käsittelee mangaa, joka ei missään nimessä sovellu alle 18-vuotiaille.

VUONNA 1969 Tokiossa syntynyt Shintaro Kago on eroguro-mangan nykytekijöistä ehkä parhaiten Japanin ulkopuolella tunnettu. Hän on kerännyt jopa jonkinlaista kulttimainetta. Eroguro on wasei eigoa, japanilaisten keksimää ”englantia”, ja se on koottu sanoista erotic ja grotesque.

Kago voidaan lukea underground- tai alternative-mangan piiriin, ja hänen teoksistaan käytetään myös nimitystä ”fashionable paranoia”. Hänet tunnetaan sekä sarjakuvataiteilijana että yksittäisten groteskien kuvien tekijänä.

Hänen kuviensa tarkoituksena on järkyttää, oksettaa ja kammottaa ihmisiä. Mikäpä ihmisiä herkemmin järkyttäisi kuin seksi, väkivalta ja äärimmäisen groteskit epämuodostumat?

Shintaro Kago: Carnets de massacre

Shintaro Kago: Carnets de massacre

ENGLANNIKSI Shintaro Kagon yksittäisiä manganovelleja on julkaistu paperilla Chikao Shiratorin kokoelmassa Secret Comics Japan (Viz Media, 2000) sekä sähköisesti Kindlelle tehdyssä mangalehdessä ComiCloud. ComiCloudia voi lukea myös muiden laitealustojen Kindle-sovelluksilla.

Kagon piirtämiä kuvia on ollut esillä yhdysvaltalaislähtöisessä Vice-lehdessä. Same Hat -blogi sisältää usein Shintaro Kagoon liittyvää aineistoa. Saksaksi Kagoa on julkaistu Orang-sarjakuvalehdessä.

Tietääkseni ainoa länsimaiselle kielelle käännetty kokonainen pokkarillinen Kagon mangaa on kuitenkin ranskalaisen Imhon viime syksynä julkaisema kokoelma Carnets de massacre: 13 contes cruels du Grand Edô (Korokoro soushi – ooedo muzan juusanku, ”Muistiinpanoja verilöylyistä: 13 julmaa tarinaa suuresta Edosta”). Japanissa kokoelma ilmestyi vuonna 2006.

En osaa ranskaa, joten yleensä en lue ranskankielisiä kirjoja. Kago on kuitenkin niin kiinnostava tapaus, että tällä kertaa tein poikkeuksen. Ja kyllä ranskasta aika lailla selvää saa englannin, ruotsin ja venäjän pohjalta.

Shintaro Kago: Carnets de massacre

Shintaro Kago: Carnets de massacre

KOKOELMASSA Carnets de massacre Kagon tarinoiden keskeisiä elementtejä ovat ihmisten epämuodostumat, niin luonnolliset kuin ihmisen aikaansaamatkin. Ehkä tyypillisin on lyhyt kertomus Iwa & Iemon, jossa miehet kilpailevat siitä, kenellä on groteskeimmin epämuodostunut rakastajatar. Siinä joukossa edes avaruudesta tullut muukalaistyttö ei yllä palkintosijoille.

Kaikki kokoelman manganovellit tapahtuvat Edo-kauden Japanissa, vaikka niissä vilahtelee myös aikakauteen kuulumattomia elementtejä. Toisinaan Kago muokkaa vanhoja tarinoita. Japanilainen satu kielensä menettäneestä varpusesta muuttuu Kagon käsissä julmaksi tarinaksi ilotytöstä, jonka kirottu kieli pystyy uskomattomiin temppuihin.

Pinokkio taipuu Kagolla kertomukseksi puuseppä Zehetosta, jonka eloon heräävä puunukke Hinokio osoittautuu himomurhaajaksi. Tarina L’Enfer des terrifiantes pièces de tissu (”Kauheiden kudoksenpalojen helvetti”) tuo muistumia Uhrilampaista, kuten myös muutama muu kokoelman manganovelli.

Vaikka ainekset ovat pääasiassa oksettavia, muutamat tarinat päätyvät koomisiin kierteisiin. Vaeltelevasta kielestä löytyy apu shogunin peräpukamiin. Zeheto ja Hinokio muuttuvat tähtikuvioiksi ratsastettuaan taivaalle puisella taikahevosella.

Shintaro Kago: Carnets de massacre

Shintaro Kago: Carnets de massacre

SHINTARO Kagon vahvuus on loputon mielikuvitus. Kago kykenee keksimään aina yhä uusia kauheuksia. Kun lukija on varma, että tämän yököttävämmäksi ei voi mennä, Kago lisää vielä pökköä pesään. Siksi Carnets de massacre on sisällöstään ja aiheistaan huolimatta korkealaatuista sarjakuvaa.

On hyvin vaikea kuvitella, mitä liikkuu mielessä joka luo tällaista sarjakuvaa. Lajissaan Shintaro Kago on kuitenkin selvästi nero.

Vielä kerran toistettakoon, että tämä Kagon laji ei sovellu läheskään kaikille lukijoille. Vaikka minäkin olen nähnyt kaikenlaista jo viiden vuosikymmenen ajan, Kagon sarjakuvassa on ruutuja joita en voi katsoa.

Naisia Kagon tarinoissa alistetaan raa’asti. En silti menisi suoraan väittämään, että ne olisivat sovinistisia. Alistavat miehet riisutaan myös alastomiksi kaikessa järjettömyydessään, eivätkä miesten kohtalot ole sen parempia kuin naistenkaan.

Jos Heavy Metalin sarjakuvat tuntuvat hieman lepsuilta ja amerikkalaiset kauhuelokuvat saavat sinut vienosti hymyilemään, olet luultavasti oikeaa yleisöä Shintaro Kagolle. Muut pitäkööt näppinsä irti.

HUOMAUTUS: Tämän artikkelin kuvitukseksi on tarkoituksellisesti valittu ruutuja, joiden groteskius ei ole raakaa. Useimmat Shintaro Kagon kuvat menevät hyvin paljon pidemmälle.

This entry was posted in alternative, ero & guro and tagged . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Ero, guro ja yök (K18)

  1. Paluuviite: Ero, guro ja yök (K18) | Kindle Digest

  2. Wic sanoo:

    Kyllähän noita lukee mielummin mitä itseään toistavaa haaremi-ecchi-shounenia tai kimalluskukka-shoujoa ja luen guroa siksi, jotta tuntisin itseni normaaliksi. Siitä tulee tosi vapauttava tunne, kun huomaa, että jollain muullakin on päässään samanlaisia tai vielä hurjempia ajatuksia. Shintaro Kagon teoksista olen lukenut jo melkein kaikki, tosin mieshän on tuottelias vielä nykyäänkin. (Eivät nuo uudemmat tekeleetkään ole yhtään hullumpia vai miten sen voisi tässä tapauksessa ilmaista.:D)
    Luettuaan ensimmäiset Kagon mangat moni voi ajatella vaan, että onpa rumaa, mutta sitten kun niitä lukee enemmän niin Kagon mielikuvituksellisuus pääsee kunnolla esiin. Vaikka manga on guroa itseään ja hirveyksiä tapahtuu kaiken aikaa, mukana on silti myös humoristinen puoli. Kakkahuumori (jota Kagon tekeleissä on tosi usein) menee hieman yli, mutta sen on tarkoituskin. Onneksi kuitenkin löytyy myös paljon kekseliäitä ja absurdeja juttuja. Kaikki moraalikäsitykset heitetään narikkaan…
    Mangan lisäksi myös Shintaro Kagon lyhytanimaatiot ovat varsin mielenkiintoisia.

    (Eroguron puolella myöskin yksi teos, johon tykäistyin oli Horihone Saizoun ”Drainage City”.)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s