Ollako Astro Boy vai orava?

Osamu Tezuka: 0man (Zero-Men)

Osamu Tezuka: 0man (Zero-Men)

JAPANILAINEN mies pelastaa Intian viidakossa tiikerin hampaista pikkuisen pojan, jolla on valtava häntä kuin oravalla. Poika kuuluu kauan salassa pysyneeseen 0manien eli ”nollaihmisten” kansaan, jolla on suuri suunnitelma ihmiskunnan tuhoamiseksi.

Osamu Tezukan manga 0man (nimessä on nolla, ei o-kirjain) tunnetaan myös englanninkielisellä nimellä Zero-Men. Se ilmestyi Shounen Sunday -lehdessä syyskuusta 1959 joulukuuhun 1960. Mangan uusintapainos julkaistiin Japanissa viime vuonna kahtena tuhtina pokkarina. Tietääkseni sarjaa ei ole koskaan käännetty millekään muulle kielelle.

0manista suunniteltiin vuonna 1968 myös animaatiosarjaa. Se ei koskaan edennyt pilottia pidemmälle, koska Tezuka ei hyväksynyt televisioyhtiön suunnitelmaa muokata herttainen manga huomattavasti rajummaksi animeksi.

Tezukan 0man on (kuin) Shounen Sundayta varten tehty manga. Sen sankari on ehkä noin kymmenvuotias poika, jolla on hyvä sydän ja valtavat voimat. Hän on reipas ja rohkea, ja hän rakastaa syvästi äitiään ja isäänsä. Kaikessa maailman höykytyksessäkään hän ei luovu valoisuudestaan, ja hän on valmis antamaan kaikkensa jotta hyvä voittaisi.

0man on tieteistarina, joka tapahtuu tekoajastaan katsoen tulevaisuudessa, 1990-luvulla. Siitä on siis mukava katsoa myös hieman vinoon sitä, mihin maailmamme puoli vuosisataa sitten ajateltiin kehittyvän.

Osamu Tezuka: 0man (Zero-Men)

Söpö oravapoika joutuu tuon tuosta häkkiin.

HÄNNÄLLINEN poika saa ihmisnimekseen Ricky, ja rakastava kasvatti-isä kasvattaa häntä hyvin. Yhdessä isä ja suloinen poika haaveilevat vaurastuvansa niin paljon, että poika pääsisi leikkaukseen jossa häntä poistettaisiin. Muhkea häntä kun ei voi olla häiritsemättä sosiaalista kanssakäymistä.

Vähitellen paljastuu, että Ricky kuuluu 0manien lajiin, jolla oli maapallolla korkea kulttuuri jo silloin kun ihmiset vielä olivat apinoita. Samoin kuin ihmisillä ja apinoilla oli yhteisiä esi-isiä, 0maneilla on yhteisiä esi-isiä oravien kanssa. Nykyisin (siis 1990-luvulla) 0maneilla on salainen valtakunta syvällä Himalajan vuoristossa.

Omanit ovat huomattavasti vahvempia ja älykkäämpiä kuin ihmiset. Heidän ase- ja avaruustekniikkansa on aivan toisella tasolla kuin ihmislajin. He ovat myös käsikähmässä paljon ihmistä voimakkaampia ja ketterämpiä.

0manien valtakunnan ylipapilla on mahtava suunnitelma kaikkien ihmisten tappamisesta ja koko maapallon valtaamisesta 0manien hallintaan. Hänen käskyläisenään toimii Tokiossa ihmismies, joka johtaa salaista operaatiota peitenimellä Enma Daiou.

Ricky joutuu sodassa kahden kansan väliin. Vaikka hän on syntyjään 0man, hän on kasvanut ihmisten parissa. Hän ei voi sallia ihmiskunnan tuhoutuvan.

Osamu Tezuka: 0man (Zero-Men)

Tezukan vakiohahmoihin kuuluva Acetylene Lamp on saanut yhden roiston rooleista.

KUVA tulevaisuudesta 1990-luvulla on osittain aika oikeaan osuva. Ihmiskunta on rakentanut valtavia kaupunkeja ja suuria koneita, ja autot ovat vallanneet suuren osan maan pinta-alasta. Tehtaat ovat suuria ja rumia, asuinrakennukset ovat järkyttäviä torneja.

Huvittaviakin yksityiskohtia löytyy: Autot eivät ole japanilaisittain pieniä, vaan amerikkalaisittain valtavia laivoja. Televisiokamerat ovat samanlaisia kaapin kokoisia rohjoja kuin 1950-luvullakin. Yliopistossa luotetaan edelleen vanhaan kunnon ”suoraan luennoijan papereista kuulijan papereihin – käymättä kummankaan aivoissa” -tekniikkaan.

0manien tekniikka on vielä valtavampaa kuin ihmisten. Jules Vernen aikoinaan kuvitteleman malliset kuvapuhelimet ovat arkea. Verkkomaiset liikenneväylät täyttävät heidän maanalaisen maailmansa.

Mutta tietokoneista ei näy vilaustakaan, ei ihmisten eikä 0manien maailmassa. Eikä kukaan puhu kännykkään. (Siihen en nyt ota kantaa, olisiko maailmasta tullut parempi ilman tietokoneita ja kännyköitä…) Mitään ympäristöongelmia ei näytä olevan.

Osamu Tezuka: 0man (Zero-Men)

1990-luvun parhaat aseet?

YKSI asia 0manissa häiritsee minua kuitenkin aika pahasti: Ricky on melkein suora kopio Tezukan 1950-luvun alussa luomasta Tetsuwan Atomusta eli Astro Boysta.

Ricky ja Astro Boy ovat samankokoisia, ylettömän vahvoja pikkupoikia. Molemmilla on paksut jalat, sievät kasvot ja aivan samanlaiset Betty Boopin silmät. Molemmilla on sama yltiöhyvä asenne kaikkeen. Molemmilla on jopa samankaltaiset hiustupsut, vaikka Ricky pitääkin omiaan enimmäkseen ison lippalakin alla piilossa. Ainoa ero on häntä.

Ehkä Tezuka tunsi yleisönsä ja tarjosi mitä se halusi. Ehkä hän yritti toistaa Astro Boyn menestyksen pienellä vaivalla. Joka tapauksessa 0man tuntuu pahasti välityöltä, entisten ainesten kierrätykseltä.

Tarina on toki taattua Tezukan shounenia. 0manissa on tappeluita ja sotia, herkkiä jälleennäkemisiä ja uusien ystävien löytämisiä. Tezuka kuljettaa juonta yllättävästä käänteestä toiseen. Ricky joutuu jos jonkinlaiseen pyöritykseen kahden maailman välissä. Ricky ja tarinan roistot ovat vuorotahtiin voitolla. Ricky joutuu monta kertaa häkkiin ja löytää ja kadottaa monta kertaa uudelleen isänsä ja äitinsä.

Reipasta lukemista viidenkymmenen vuoden takaisille japanilaisille pikkupojille, kyllä. Vähän niin kuin Pekka Lipposen seikkailut Suomessa. Ja toisin kuin Lipponen, Ricky on hieno roolimalli. Mutta en ihmettele sitä, että Ricky ei jäänyt elämään sillä tavoin kuin Astro Boy jäi.

PS. Englanninkielisen mangablogosfäärin yhteistä Manga Movable Feastiä vietettiin helmikuun lopulla teemalla Osamu Tezuka.

This entry was posted in Osamu Tezuka, shounen and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s