Mustempi musta – mangalla Louvreen

Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

NUOREN mangataiteilijan seikkailu maineikkaassa Louvren taidemuseossa on pieni mutta tehokas kauhutarina. Samalla Hirohiko Arakin manga Rohan at the Louvre mainostaa Ranskan kansallisylpeyttä.

Japanissa mangaa käytetään viihteen lisäksi hyvin monenlaisiin tarkoituksiin, ulkopolitiikan esittelystä mielenterveyden ongelmista tiedottamiseen.

Miksipä manga ei siis sopisi myös museon markkinointiin? Ehkä manga imisi museoon sellaistakin yleisöä, jota ei kaikuvilla käytävillä tavallisesti nähdä. Ainakin kaksi kuuluisaa eurooppalaista museota on tarttunut tähän välineeseen.

Maailman merkittävimpiin historiallisiin museoihin lukeutuva Lontoon British Museum julkaisi viime vuonna japanilaisen Hoshino Yukinobun mangan Professor Munakata’s British Museum Adventure. Siinä japanilainen salapoliisi-professori selvittää Stonehengen kivipaasien mystistä katoamista.

Pariisin keskustassa sijaitseva taidemuseo Louvre panee paremmaksi julkaisemalla kokonaista sarjakuvien sarjaa. Siinä on tähän mennessä ilmestynyt kuusi teosta, joista neljä on käännetty myös englanniksi.

Sarjan ensimmäinen japanilaisen taiteilijan teos on JoJon ihmeellisten seikkailujen tekijän Hirohiko Arakin Rohan au Louvre, ja se ilmestyi ranskaksi viime vuonna. Louvren ja yhdysvaltalaisen NBM-kustantamon yhteinen englanninkielinen laitos valmistui pari viikkoa sitten.

Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

Outoja vieraita Louvren kaikuvilla käytävillä.

ROHAN at the Louvre alkaa klisheellä. Nuori, epävarma mutta innokas mangataiteilija Rohan Kishibe valmistautuu tarjoamaan ensimmäistä teostaan kustantajalle. Tuo on varmasti yksi kaikkein tavallisimmista mangan aiheista.

Seitsemäntoistavuotias Rohan harjoittelee piirtämistä isoäitinsä omistamassa syrjäisessä vuokratalossa. Ainoa toinen vuokralainen on muutamaa vuotta vanhempi kaunotar Nanase Fujikura. Nuorten välille muotoutuu kiihkeä mutta epäselvä suhde, jonka lopuksi Nanase katoaa.

Nanase kertoo Rohanille tarinan maalauksesta, jonka hän tietää päätyneen Japanista Louvreen. Mystisen maalauksen on tehnyt japanilainen Nizaemon Yamamura kolme vuosisataa sitten. Yamamura käytti maalauksessa keksimäänsä väriainetta, joka oli mustempi kuin mikään muu musta.

Yamamuran väriaine oli peräisin tuhatvuotisesta puusta, jota ei olisi saanut kaataa. Yamamura teloitettiin rikoksensa tähden, mutta maalaukseen kerrotaan jääneen asumaan pahoja voimia.

Kymmenen vuotta myöhemmin Rohan on aikuinen mangataiteilija, joka yhtäkkiä muistaa Nanasen kertomuksen. Hän lähtee Louvreen selvittämään, onko Yamamuran työ todellakin siellä. Maalaus löytyy syvältä museon unohdetusta kellarista. Kun sen suljettu holvi avataan, alkaa tapahtua kammottavia.

Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

Hirohiko Arakin kuvat ovat hyvin eläviä.

NIIN British Museumin kuin Louvrenkin kunniaksi on sanottava, että niiden ”markkinointisarjakuvat” eivät ole markkinahömppää. Ne ovat taiteellisesti ja sarjakuvallisesti kunnianhimoisia teoksia, jotka taatusti kantavat ilman markkinointikytköstäänkin.

Kunnianhimon toteutuksessa Louvre onnistuu jonkin verran British Museumia paremmin. Professor Munakata’s British Museum Adventure on tuhti ja komea teos, mutta sen juonenkuljetuksessa on ongelmia. Rohan at the Louvre on niin ehjä kokonaisuus kuin sarjakuvan luvatun maan hienoimmalta museolta voi odottaakin.

Rakenteeltaan Rohan at the Louvre on enemmän ranskalainen sarjakuva kuin manga. Se on kovakantinen, kokonaan värillinen, 128-sivuinen ja laadukkaalle kiiltopaperille painettu. Painojälki jopa tekee oikeutta mustimman mahdollisen mustan tavoittelulle.

Louvren sarjakuvassa saama rooli on iso, mutta se ei kuitenkaan tule tarinan tielle. Sen verran Araki on huijannut, että mangan japanilainen maalaus on hankittu Louvren aasialaisen taiteen kokoelmaan vuonna 1989. Tosielämässä tuo kokoelma lakkautettiin vuonna 1945.

Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

Louvren tunnetuin aarre on Mona Lisa.

HIROHIKO Araki tunnetaan parhaiten mangasarjastaan JoJo no kimyou na bouken (JoJo’s Bizarre Adventure), joka nykyisellään jatkuu nimellä JoJolion.  Louvren sarjassa tyyli on samaa taattua tavaraa, vain astetta vähemmän ”bizarre”.

Rohanin taidemuseoseikkailussa Araki on parhaimmillaan kuvatessaan ihmisiä. Hänen luomansa henkilöt ovat eläväisiä ja erilaisia. Yhtään turhaa henkilöä ei ole piirretty. Kaikilla on omat tarinansa.

Päähenkilö Rohan on intohimoisesti piirtävä nuorukainen, jolla on shounen-sankarin piikkitukka. Hän on erittäin tarkka pukeutumisestaan, ja Araki kuvaa hänet tuon tuosta patsasmaisesti pönöttäviin asentoihin. Nanase on upea perinteinen japanilainen kaunotar, jolla on synkkä salaisuus.

Louvressa Rohania opastaa neiti Noguchi, tylynoloinen punkkari, joka paljastuu vastikään kuolleen pojan äidiksi. Museon palomiehet ovat lihaskimppuja, jotka olisivat Vietnamin sodan veteraaneja, jos sarjakuva olisi amerikkalainen.

Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

Rohan pönöttää kuin patsas.

Musée du Louvre éditions -sarjan sarjakuvat ranskaksi:

Christian Durieux: Un Enchantement
Bernar de Yslaire & Jean-Claude Carrière: Le ciel au-dessus du Louvre
Marc-Antoine Mathieu: Les Sous-sols du Révolu
Èric Liberge: Aux heures impaires
Nicolas de Crécy: Pèriode Glaciaire
Hirohiko Araki: Rohan au Louvre

Musée du Louvre éditions -sarjan sarjakuvat englanniksi:

Bernar de Yslaire & Jean-Claude Carrière: The Sky over the Louvre
Èric Liberge: On the Odd Hours
Nicolas de Crécy: Glacial Period
Hirohiko Araki: Rohan at the Louvre

This entry was posted in gekiga and tagged . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s