Gekigan ytimessä ja moraalin rajalla

Takao Saito & Shotaro Ishinomori: Baiyakunin Kuzuryuu

Takao Saito & Shotaro Ishinomori: Baiyakunin Kuzuryuu

VAIMON veli toi työmatkaltaan Japanista tuliaiseksi mielenkiintoisen mangan nimeltä Baiyakunin Kuzuryuu (買厄人九頭竜, ”Palkkapahis Kuzuryuu”). Raaka sarjakuva äitinsä murhaajia etsivästä yksinäisestä taistelijasta on syntynyt kahden mangamestarin työn tuloksena.

Takao Saito & Shotaro Ishinomori: Baiyakunin Kuzuryuu

Yhdeksänpäinen lohikäärme.

Viime vuoden lopulla ilmestynyt 250-sivuinen kuuden tarinan kokoelma on saanut lisänimekseen Paafekuto memuaaru (”Täydelliset muistelmat”). Ilmeisen suosittu kokoelma on julkaistu useina eri laitoksina vuodesta 1998 lähtien. Manganovellit muodostavat yhtenäisen juonen.

Mangan loistavasti kuvittanut Takao Saito tunnetaan parhaiten palkkamurhaajamangastaan Golgo 13. Salanimeä Golgo 13 käyttävä tarkka-ampuja on kylmä, ilmeetön ja sopimuksensa ehdottomasti täyttävä.

Saitolla on useita muitakin kovasti Golgo 13:n näköisiä ja oloisia sankareita. Kuzuryuu on yksi heistä. Hahmo on miltei sama, vaikka aika onkin vaihtunut nykyajasta Edo-kauteen (1600–1868).

Kuzuryuu ei kuitenkaan pohjimmiltaan ole Saiton oma sankari/pahis. Saito on piirtänyt mangan hyvältä ystävältään Shotaro Ishinomorilta (1938-1998) jääneen keskeneräisen käsikirjoituksen pohjalta. Mangan suunnittelu jäi kesken, kun Ishinomori kuoli sydänkohtaukseen tammikuussa 1998.

Mangan suuriin mestareihin luettavan Ishinomorin valtavaan tuotantoon kuuluvat muun muassa superrobottimangan perusteos Cyborg 009 sekä supersankaritelevisiosarjan perusteos Kamen Rider.

Takao Saito & Shotaro Ishinomori: Baiyakunin Kuzuryuu

Mustavalkoinen painojälki huonolla paperilla ei tee oikeutta Takao Saiton kuville.

LÄÄKEKAUPPIAANA Edo-kauden Japania kiertävä (Golgo 13:n näköinen) mies käyttää itsestään nimeä Kuzuryuu (”yhdeksänpäinen lohikäärme”). Ammatikseen hän ilmoittaa baiyakunin, jonka voisi suomentaa vaikkapa ”palkkapahikseksi”.

Kaupanteon ohessa Kuzuryuu kerää tietoja kaikilta kohtaamiltaan ihmisiltä. Kun tiedonpalaset loksahtavat paikalleen, Kuzuryuu muuttuu tappokoneeksi.

Kuzuryuun muistikuvat alkavat lapsuudesta, kun hän nuorena poikana ryömii esiin kuolleen äitinsä ruumiin alta. Ympärillä on koko kylällinen tapettuja ihmisiä. Äiti puristaa nyrkissään pientä kukkaroa, jossa on kuva yhdeksänpäisestä lohikäärmeestä.

Poika ottaa kukkaron kuvasta nimekseen Kuzuryuu. Hän päätyy mestarisoturin oppilaaksi. Hänestä kasvaa taitava miekkailija, jolle myös monet muut aseet ovat tuttuja. Hänen erikoisaseensa on vahvistettu olkihattu, joka toimii niin heittoaseena kuin kilpenäkin.

Matkallaan Kuzuryuu kohtaa ahneita ja irstaita ylimyksiä ja heidän palkkatappajiaan. Aina kun ylimysten elämästä uhkaa paljastua rumia asioita, he lähettävät tappajansa Kuzuryuun kimppuun. Joka kerta Kuzuryuu tappaa vastustajansa julmasti ja tehokkaasti.

Samalla Kuzuryuu tiedonmuru tiedonmurulta lähestyy yhdeksänpäisen lohikäärmeen salaisuutta ja äitinsä murhaajia.

Takao Saito & Shotaro Ishinomori: Baiyakunin Kuzuryuu

Väkivalta saa mangassa olla hyvinkin rajua.

BAIYAKUNIN Kuzuryuu on tyylipuhdasta gekigaa; aikuiselle yleisölle tarkoitettua dramaattista sarjakuvaa, joka syntyi Japanissa 1950-luvulla. Väkivalta näytetään suoraan ja raa’asti. Ihmiset ovat hyviä ja pahoja ihan samoin kuin todellisuudessakin. Myös maisemat ja rakennukset tulevat suoraan todellisuudesta.

Baiyakunin Kuzuryuu on myös erinomainen kouluesimerkki siitä, missä seksin ja väkivallan rajat kulkevat japanilaisessa kioskisarjakuvassa. Ishinomorin ja Saiton tarinassa on molempia lajeja viljalti.

Väkivalta saa mangassa olla käytännöllisesti katsoen miten raakaa tahansa. Tarinassa puhkotaan kurkkuja ja katkotaan jäseniä, ja veri roiskuu vapaasti.

Tosin samuraimangan ja gekigan tässäkin tarinassa pari kertaa esiintyvä ”peruskohtaus” on yleensä lähes veretön. Siinä kaksi soturia syöksyy toisiaan kohti miekat ojossa. He ohittavat toisensa. Toiminta pysähtyy hetkeksi, ja kumpikin näyttää ehjältä. Hetkeä myöhemmin häviäjä kaatuu kuolleena maahan, kun terävän miekan tuottama syvä haava paljastuu.

Mitä seksiin tulee, sillä on tarkka raja. Monenlaista seksiä monissa asennoissa on lupa näyttää. Mutta kun itse aktiin tullaan, kriittinen sukupuolielinten alue peittyy usvaan, jää jonkin esineen taakse tai yksinkertaisesti lakkaa olemasta.

Takao Saito & Shotaro Ishinomori: Baiyakunin Kuzuryuu

Mutta seksikohtauksessa kriittinen alue häipyy usvaan.

 

This entry was posted in gekiga and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s