Pahiksia ja pyöriä

Shotaro Ishinomori: Kamen Rider

Shotaro Ishinomori: Kamen Rider

OLEN melko varma, että Shotaro Ishinomorin Kamen Rider menestyi kahdesta syystä. Syyt olivat päheät pahikset ja hurjat takaa-ajot moottoripyörällä.

Shotaro Ishinomori (1938-1998) piirsi yhden tarinan Skullman-nimistä mangaa vuonna 1970. Se oli kostotarina pääkallonaamion taakse kätkeytyneestä miehestä, joka oli lapsena joutunut julman laboratoriokokeen uhriksi. Skullman jäi tuohon yhteen tarinaan, mutta naamioituneesta sankarista muotoutui Ishinomorin päässä aika samankaltainen uusi hahmo, Kamen Rider.

Naamioitunut supersankari Kamen Rider (”naamioajaja”) alkoi seikkailla televisiosarjassa ja viikottaisessa sarjakuvassa vuonna 1971. Kuten on tapana tylsästi sanoa, loppu on historiaa: Kamen Riderista kehkeytyi valtava tuoteperhe, johon on syntynyt suuri määrä televisiosarjoja, elokuvia ja muiden kuin Ishinomorin itsensä piirtämiä spin-off-sarjakuvia. Hahmoleluja tietenkään unohtamatta.

Kamen Riderista tehdään uusia elokuvia ja sarjoja edelleen, ja se on edelleen supersankareista pitävien japanilaisten suuri suosikki. Vuonna 2012 esitettiin jo 23. televisiosarja. Vaikka Kamen Rider tunnetaan lännessä huonommin kuin vaikkapa Power Rangers tai Teräsmies, Japanissa se kuuluu Bandai-leluyhtymän tärkeimpiin vetonauloihin.

Comixologyn verkkokaupassa on saatavilla englanniksi kolmen pokkarin mittainen alkuperäinen Kamen Rider -mangasarja, jonka Ishinomori piirsi ja käsikirjoitti itse. Tässä osassa tarinaperhettä manga ja televisiosarja seuraavat pääosin samaa juonta.

Shotaro Ishinomori: Kamen Rider

Kamen Riderissa on kymmeniä sivuja hurjaa moottopyöräilyä.

MANGA alkaa näyttämällä nuoren biokemistin Takeshi Hongoun, joka on paitsi etevä tutkija myös loistava moottoripyörän käsittelijä. Häntä treenaa rikkaan Hongoun perheen ikiaikainen palvelija Tobei Tachibana.

Salaperäinen Shocker-organisaatio aiheuttaa moottoripyöräkolarin ja sieppaa Takeshin. Shocker haluaa alistaa kaikki maailman ihmiset orjikseen. Se hallinnoi suurta omaisuutta ja monia teollisuusyhtymiä, ja sen sotureina nähdään monenkirjava joukko kyberneettiseti muunnettuja ihmisiä.

Myös Takeshista Shocker haluaa rakentaa väkivahvan ja tahdottoman taistelurobotin. Muunnos jää kuitenkin kesken, ja Takeshi saa pitää oman tahtonsa.

Professori Midorikawa pettää rikollisjärjestön ja auttaa Takeshin pakoon. Professori on myös rakentanut Takeshille mainion moottoripyörän, Cyclonen. Takeshi näyttäytyy tavallisesti ihmishahmossa, mutta kun hän saa Cyclonen riittävään vauhtiin, hän muuttuu naamioituneeksi supersankariksi.

Kamen Rider ryhtyy taisteluun Shockeria vastaan. Joka luvussa hän kohtaa jonkun järjestön merkillisistä luomuksista.

Kamen Rider on oikeuden ja vapauden puolustaja. Hän melko varmasti vetosi 1970-luvun nuoriin samalla tapaa kuin Sanpei Shiraton ninjat Bugeicho ja Kamui vetosivat vuosikymmentä aikaisemmin. Shocker edustaa orjuuttamista ja pakkovaltaa, Kamen Rider edustaa vapaata tahtoa.

Kamen Rider on näkyvämmin yhteiskunnallinen kuin Shiraton yksilön vapautta korostaneet ninjatarinat. Kamen Rider puolustaa vapautta koko ihmiskunnan puolesta, ei pelkästään omasta puolestaan. Orjuutuksen ohella Shocker on myös ympäristön tuhoamisen ja saastuttamisen suuri syntinen.

Shotaro Ishinomori: Kamen Rider

Tässä pieni valikoima Shocker-organisaation käskyläisiä.

MINUSTA kuitenkin tuntuu, että saasteiden vastustaminen ja vapauden puolustaminen jäivät 1970-luvun nuorilla pienemmälle huomiolle kuin Kamen Riderin kaksi muuta suurta ansiota: Loistava pahishahmojen valikoima ja Kamen Riderin kiihkeät takaa-ajot moottoripyörällä.

Tarinana Kamen Rider ei nimittäin tarjoa paljoakaan uutta Shotaro Ishnimorin aikaisempiin teoksiin verrattuna. Nuorukainen muuttuu supersankariksi ja nitistää pahiksia.

Sankarin ja hänen pyöränsä liikkeen kuvauksessa Kamen Rider on kuitenkin aivan omaa luokkaansa. Ishinomori kehitti huippuunsa keinoja näyttää liikettä muun muassa vauhtiviivoilla ja toistuvien elokuvamaisten kuvien sarjoilla. Ishinomorin erikoisuus olivat myös samaan ruutuun piirretyt liikettä kuvaavat päällekkäiskuvat.

Shockerin laboratorioiden taito yhdistää eläinten ja ihmisten ominaisuuksia ja kyberneettisiä osia mahdollistaa puolestaan valtavan joukon hienoja vastustajia.

On meduusa, jonka tukan purema muuttaa kiveksi. On lepakkomies jonka purema muuttaa uhrin pahikseksi kuin vampyyrin purema ikään. On seittiä sylkevä hämähäkkimies, jolla on kuusi (sic!) raajaa, on unikaasua suihkuttava koimies, on merivuokoista ja haista jalostettuja hirviöitä ja monta muuta.

Kamen Riderin suosioon vaikutti tietenkin myös se, että tällä kertaa sama yleisö pääsi seuraamaan seikkailua sekä televisiosta että mangalehdestä.

Mangan toisessa pokkarissa tapahtuu muuten yksi merkillisimmistä päähenkilön vaihdoksista, jonka olen sarjakuvassa koskaan nähnyt. Koska yhtä matkaa kulkeneen televisiossarjan tähti vaihtui, henkilönvaihdos piti perustella myös mangassa. Mutta ei kerrota tarkemmin, että ei pilata kenenkään lukunautintoa.

This entry was posted in actionmanga, mangan historia, scifi ja fantasia, shounen and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s