Pako isoveljen kaupungista

Atsuko Asano & Hinoki Kino: No.6

Atsuko Asano & Hinoki Kino: No.6

NO.6 on aika normaalin oloinen dystopia, mutta ihan lupaava sellainen. Mangaversion ensimmäinen pokkari ei taatusti räjäytä tajuntaa, mutta se sentään esittelee kiehtovia henkilöitä.

No.6 on aika perinteinen dystopia, jonka keskeisiä esikuvia ei tarvitse hakea kaukaa. Ray Bradburyn Fahrenheit 451 vuodelta 1955 ja George Orwellin 1984 vuodelta 1945 ovat epäilemättä tarinaan vaikuttaneiden teosten joukossa.

Kodanshan juuri englanniksi aloittama mangasarja No.6 perustuu Atsuko Asanon samannimiseen romaanisarjaan. Mangan on kuvittanut Hinoki Kino, joka on aiemmin piirtänyt lähinnä fanisarjakuvaa, doujinshia.

Romaanisarjan No.6 yhdeksän osaa ilmestyivät Japanissa vuosina 2003-2011. Bones-studio teki aiheesta televisioanimen 2011. Kinon kuvittama mangasarja alkoi ilmestyä Kodanshan tyttöjenlehdessä nimeltä Aria maaliskuussa 2011. Manga jatkuu edelleen. En ole lukenut romaaneja enkä nähnyt animea, joten en pysty vertaamaan mangaa niihin.

MUURIEN ympäröimä No.6 on ihannekaupunki, samaan tapaan kuin Orwellin isoveljen ohjaama maailma. Kaupunkilaisten annetaan ymmärtää, että kaikki asukkaat ovat onnellisia ja tyytyväisiä. Heillä on hyvä koulutus, täydellinen terveydenhuolto ja kaikki nykyajan mukavuudet. Päivittäin kaupunkilaiset vannovat uskollisuuttaan kaupungille.

Kaupungissa ei tiettävästi ole rikollisuutta eikä pahemmin sairauksiakaan. Se on vakaa ja tasavertainen maailma, jossa kaikki kohdellaan yhdenvertaisina.

Vai onko? Joku hallitsee kaupunkia, eikä kiiltokuvan reunojen takana pilkottava todellisuus ole kaunista. Eliitille on kaikkea, mutta eliitin tietämyksen ulkopuolella kaupunki jakaantuu hyvin eriarvoisiin alueisiin. Muurin taakse voi rauhassa heittää kaupungin tuottamat jätteet.

Tavallinen dystopiaymäristö siis. Samantapaisiin maailmoihin on sijoitettu lukuisia tieteistarinoita, joten mitään kovin uutta No.6:lta ei kannattane odottaa. Mangan ensimmäisen pokkarin perusteella minulle kuitenkin jäi myönteinen olo. Kyllä tästä maailmasta ja näistä henkilöistä on rakennettavissa jotain ihan kiinnostavaa.

Atsuko Asano & Hinoki Kino: No.6

No.6 on muurien ympäröimä ihannekaupunki.

NUORI Shion on lupaava tutkijanalku, jolle pedataan paikkaa kehittyneen ekologian tutkimusohjelmaan. Koulutoverit ovat kateellisia, paitsi Shionista ilmiselvästi välittävä neitonen Safu.

Eräänä myrskyiltana Shion äkillisestä päähänpistosta avaa ikkunan, ja hänen kohtalonsa kääntyy. Ikkunasta ryntää sisään litimärkä ja väsynyt jotain pakeneva poika, joka sanoo nimekseen Rotta. Shion ruokkii pojan ja hoitaa hänen haavansa, vaikka Shion hyvin tietää että pakolainen pitäisi ilmoittaa viranomaisille.

Rikollisen suojelemisen vuoksi Shionilta ja hänen perheeltään riisutaan kaikki eliitin oikeudet.

Kelataan muutama vuosi eteenpäin. Shion on nyt halpa-arvoinen työntekijä kaupungin jätehuollossa. Perhe on joutunut muuttamaan murjuun surkeassa ghetossa. Shion ei kuitenkaan kadu valintaansa. Yhteys Safuun katkeaa, mutta se jää roikkumaan ilmaan tulevaisuuden mahdollisuutena.

Shionin ryhmä löytää puistosta oudolla tavalla hyönteistartuntaan kuolleen miehen, ja yllättäen Shionia syytetään murhasta. Turvallisuusjoukot pidättävät Shionin. Shion yrittää vedota kansalaisoikeuksiinsa – ja saa pian huomata että sellaisia ei ole.

Rotta ilmestyy uudelleen kuvaan. Hän vapauttaa Shionin ja näyttää tien viemärien kautta No.6:n muurien ulkopuoliseen maailmaan. Shionin on hylättävä viimeisetkin rippeet turvatusta kaupunkilaiselämästä.

Atsuko Asano & Hinoki Kino: No.6

Mutta kun kansalaisen oikeuksien perään kysellään, käy näin.

NO.6:N parasta antia on Shionin ja Rotan välinen suhde, joka tihkuu välillä erotiikkaa, välillä raivoa, välillä orastavaa ystävyyttä. Tämä suhde tekee myös ymmärrettäväksi sen, että sarjaa julkaistaan tytöille suunnatussa lehdessä. Shionin ja Rotan suhteen rinnalla Shionin ja Safun suhde on vain kalpea aavistus jostakin.

Shion on ylpeä ja jääräpäinen nuorukainen. Rotta halveksii ajoittain Shionin tietämättömyyttä No.6:n hienon järjestyksen ulkopuolisesta maailmasta, mutta hän on myös selvästi kiintynyt Shioniin. Ehkä hänen elämässään ei ole liiemmin ollut ystäviä tarjolla.

Rotta-nuorukaisen kaksi rottaystävää ovat varsin mainioita sivuhenkilöitä. Shionin äiti leipomuksineen on kuin suoraan Hayao Miazakin elokuvista.

Joitakin pieniä uskottavuutta nakertavia yksityiskohtia No.6:ssa on. Miten on mahdollista, että kaupungissa jossa kansalaiset pidetään täydellisen turvassa pystyy kuitenkin avaamaan kerrostalon ison ikkunan? Siitä on helppo hypätä niin sisään kuin uloskin.

Miksi rehellisten kansalaisten tunnistesirussa on paikannus? Rikollisten kantamassa tunnistesirussa sitä ei nimittäin näytä olevan. Viranomaiset löytävät pakolaiset Shionin ja jäterobotin tunnistesirujen perusteella, ei Rotan sirun perusteella. Vai onko Rotta jollain tarinassa mainitsemattomalla tavalla onnistunut hankkiutumaan siitä eroon?

This entry was posted in scifi ja fantasia and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s