Vahvojen naisten talo

Hosoda & Sugimoto: Summer Wars

Hosoda & Sugimoto: Summer Wars

JINNOUCHIN laaja ja perinteikäs suku kokoontuu päänaisensa Sakaen 90-vuotispäiville Uedaan. Kokoontuminen muuttuu kuitenkin hautajaisiksi. Ja taisteluksi koko maailman puolesta virtuaalisella areenalla.

Elokuussa 2009 ensi-iltaan Japanissa tullut Summer Wars (サマーウォーズ) oli Mamoru Hosodan toinen suuren suosion saanut elokuvaohjaus. Edellinen hitti oli The Girl Who Leapt Through Time (時をかける少女, Toki wo kakeru shōjo) vuonna 2006. Kolmas oli vuorostaan Wolf Children (おおかみこどもの雨と雪, Ōkami kodomo no Ame to Yuki) vuonna 2012.

Summer Wars keräsi lähes kaikki huomionosoitukset, jotka animaatioelokuva Japanissa voi saada. Muun muassa Japanin elokuva-akatemia ja Mainichi-sanomalehti nimesivät sen vuoden parhaaksi animaatioelokuvaksi, ja elokuva keräsi seitsemän palkintoa Tokion animefestivaaleilla. Se pärjäsi varsin hyvin myös kansainvälisissä elokuvatapahtumissa.

Elokuvaan perustuva Iqura Sugimoton manga julkaistiin Japanissa Kadokawan Young Ace -lehdessä heinäkuusta 2009 alkaen, eli juuri sopivaan aikaan elokuvan markkinoinnin kannalta. Elokuvan hahmosuunnittelijan Yoshiyuki Sadamoton nimi mainitaan aiheellisesti myös kolmantena mangan tekijänä.

Suomeksi manga saatiin tänä syksynä, kun Sangatsu Manga julkaisi kaikki kolme pokkaria. Käännöksen on tehnyt Antti Kokkonen.

Suomennoksessa on hienoista ongelmaa ylevän ja arkisen kielen erottelussa. Molemmat ääripäät tuntuvat hieman korneilta. Siitä ei kuitenkaan voi syyttää Kokkosta. Suomen kielessä ei yksinkertaisesti ole vastaavaa ilmaisutapojen eroa kuin japanissa.

Lähes viiden vuoden viiveestä ei itse asiassa ole mitään haittaa, sillä mangan voi lukea täysin elokuvasta erillisenä teoksena.

Hosoda & Sugimoto: Summer Wars

Isoisoäiti Sakae hallinnoi sukua lempeällä mutta rautaisella otteella.

OLEN aiemmin lukenut yhden Hosodan elokuvaan perustuvan mangan. nimittäin Yun kuvittaman Wolf Children Ame & Yuki. Manga on saatavilla englanniksi Yen Pressin julkaisemana. Se ei ollut huono manga, mutta ei mitenkään erityisen hyväkään. Se jäi jotenkin elottomaksi Hosodan elokuvaan verrattuna. Sillä oli aika vähän omaa tarjottavaa.

Iqura Sugimoton versio Summer Warsista on selvästi susilasten tarinan mangaa onnistuneempi tapaus. Sugimoto on lähestynyt aihetta rohkeammin mangan ehdoilla ja saanut aikaan sujuvan ja suorastaan trillerimäisen tarinan.

Päähenkilöiden hahmot, erityisesti Natsuki ja Kenji, ovat vahvasti eläviä ja tuntevia. Sugimoto on malttanut panostaa myös tarinan lukuisiin sivuhenkilöihin, kuten höpsähtävään isoisä Mansukeen, näsäviisaaseen koulutoveri Takashiin ja omalla tavallaan jääräpäiseen Shootaan.

Sugimoto on sijoittanut kuviinsa pieniä yksityiskohtia, jotka tuovat tarinaan lisää merkityksiä. Hyviä pieniä viittauksia on vaikkapa Kazuman äidin raskauden etenemiseen. Mainioita välikuvia syntyy puolestaan esimerkiksi sinisestä elämänlangasta, joka ilmeisesti on jollakin tapaa Jinnouchin suvun tunnuskukka.

Elokuvan näkemisestä on jo vuosia, joten en kovin hyvin sitä muista. Minulle kuitenkin jäi se vaikutelma, että erityisesti henkilöiden luonteet ja keskinäiset suhteet tulevat mangassa paremmin esiin kuin elokuvassa. Natsukin herkkyys ja Kenjin ujo rehellisyys ovat koskettavaa nähtävää.

Myös komedialla on mangassa merkittävä osuus. Sen sijaan hyvästä yrityksestä huolimatta virtuaalimaailma Oz on mangassa pliisumpi kuin elokuvassa. Se lienee väistämätöntä, koska manga on mustavalkoista ja pohjimmaltaan kuitenkin liikkumatonta.

Hosoda & Sugimoto: Summer Wars

Kenji on matematiikkanero. Hän on myös sosiaalisesti etevämpi kuin mitä hän itse uskoo.

KENJI Koisolla on edessään tylsältä näyttävä kesä. Hän tippui täpärästi haaveilemistaan matematiikkaolympialaisista, joten hän päättää tyytyä palloilemaan moderaattorina virtuaalimaailma Ozissa.

Kenji on salaa ihastunut hieman vanhempaan Natsuki Shinoharaan, mutta nörttinä hän on jo valmiiksi luovuttanut. Niinpä Kenji on enemmän kuin innoissaan, kun Natsuki pyytää häntä ”kesätöihin” sukunsa kartanoon maalle.

Vasta perillä paljastuu ”työn” todellinen luonne: Kenjin on määrä esittää Natsukin sulhasta; suvun kunnian nimissä, jotta Natsuki ei tuottaisi pettymystä 90 täyttävälle isoisoäiti Sakaelle. Sumutuksesta huolimatta mamma päätyy myönteiseen arvioon pojasta.

Samaan aikaan Ozissa tapahtuu kummia. Siellä riehuu outo avatar Love Machine, joka ahmii ja tuhoaa toisia virtuaalimaailman käyttäjiä. Syyn saa niskaansa Kenji, jonka käyttäjätili on yksi ensimmäisistä siepatuista.

Pian tuhotyöt ulottuvat myös virtuaalimaailman ulkopuolelle. Haalimiensa käyttäjätunnusten avulla Love Machine onnistuu jumiuttamaan liikenteen, sekoittamaan pelastuslaitoksen toiminnan ja häiritsemään muun muassa vedenjakelua. Sieppaapa se haltuunsa japanilaisen satelliitinkin, jonka se uhkaa syökseä johonkin maailman ydinvoimaloista.

Elokuvan ja mangan pääjuoni kuvaa aaltoina etenevää taistelua Love Machinea vastaan. Eturintamassa ovat Kenji ja Natsuki, sekä Jinnouchin suvun nuori vesa Kazuma. Samalla seurataan suvun murrostilaa, kun mamma Sakae kuolee ja syntymäpäivävalmistelut muuttuvat hautajaisvalmisteluiksi. Sakaen kuolemakin on osittain Love Machinen syytä, sillä kaaoksen vuoksi sydänvaivainen mamma ei saa apua ajoissa.

Hosoda & Sugimoto: Summer Wars

Hyvästä yrityksestä huolimatta virtuaalimaailma ei oikein toimi mangassa.

JINNOUCHIT ovat vahvojen naisten sukua. Sakae  hallitsee sitä rautaisen pehmeällä kädellä. Suvun miehistä ei oikein koskaan ole ollut mihinkään. Ovat he kyllä 400 vuotta sitten urheasti taistelleet Tokugawojen armeijaa vastaan, mutta senkin taistelun he hävisivät.

Kuolemaansa asti ja vähän vielä sen jälkeenkin Sakae kokoaa joukkoja Love Machinen tihutöitä vastaan. Keihäänkärjiksi päätyvät Natsuki, ulkopuolinen Kenji, nuori Kazuma ja suvun musta lammas Wabisuke.

Tarinan pahis on Yhdysvaltain armeija. Paljastuu että Love Machine on tekoäly, jonka armeija on päästänyt riehumaan Oziin. Ihan vain nähdäkseen mitä tapahtuu. Ja karkaahan tekoäly.

Hyviksen ja pahiksen rajamaastossa liikkuu Jinnouchien äpäräpoika Wabisuke. Hän on joutunut suvun epäsuosioon aikoinaan myytyään suvun maat ja paettuaan rahojen kanssa Amerikkaan. Hän on myös suunnitellut Love Machinen ja myynyt sen armeijalle, tosin voidakseen maksaa takaisin velkansa suvulle.

Mamma Sakae ei hyväksy tekoa, sillä suvun kunnia on tärkeämpi kuin suvun rahat. Mutta Wabisuken itsensä hän siitä huolimatta hyväksyy. Lopussa Wabisuke taipuu hyviin tekoihin.  Suhteessa ongelmien laajuuteen loppuratkaisu on kieltämättä vähän puolivillainen.

Hosoda & Sugimoto: Summer Wars

Yhteistyö on voimaa. Kuten myös orastava nuori lempi.

JOS HALUAA, Summer Warsin voi nähdä vertauskuvallisena esityksenä Japanin ja Yhdysvaltojen suhteesta, Japanin rimpuilusta irti. Toisen maailmansodan jälkeenhän Yhdysvallat otti Japanin miehitysvaltaansa, ja amerikkalainen vaikutus on Japanissa vieläkin huomattava.

Sen ei kannata antaa häiritä, että monet tarinassa esiintyvät asiat eivät ole uskottavia. Kyllä niitä voi yhden tarinan ajan leikisti uskoa. Esimerkiksi ainakaan nykytekniikalla ei liene mahdollista tähdätä maahan putoavan satelliitin putoamispaikkaa muutaman metrin tarkkuudella.

Virtuaalimaailman ja todellisen maailman kytkeminen yhteen Ozin tavoin voisi olla teknisesti mahdollista. Kovin mielekästä se ei olisi.

Kuka oikeasti haluaisi uskoa pankkiyhteytensä tai liikenteen ohjauksen pelimaailmaa ylläpitävien pojankoltiaisten huostaan? Tai olisiko järkevää ohjata satelliittia samoilla käyttäjätunnuksilla joilla joku yhtiön työntekijöistä pelailee virtuaalimaailmassa?

This entry was posted in anime, Japanin historia, komediamanga, scifi ja fantasia, shounen, slice-of-life and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s