Kollegoita historiassa

Shigeru Mizuki (1922- )

Shigeru Mizuki (1922- )

SHIGERU Mizukin komean historiamangan Showa neljännessä osassa perehdytään Japanin Showa-kauden vuosiin 1953-1989 ja Mizukin oman taiteilijauran kulkuun. Niinpä teoksessa on mukana myös merkittävä joukko kollegoita.

DRAWN & Quarterly sai juuri päätökseen Showan englanninkielisen julkaisemisen, jota voi hyvällä syyllä pitää merkittävänä mangakulttuuritekona. Sarjan on kääntänyt Zack Davisson.

Kodansha julkaisi historiallisen mangan Showa (コミック昭和史, Komikku Showa-shi, ”Sarjakuvahistoria Showa-kaudesta”) alun perin Japanissa kahdeksana pokkarina vuosina 1988-89. Toisin kuin useimpia mangasarjoja, Showaa ei koskaan julkaistu missään mangalehdessä.

suzunosuke

EIICHI Fukuin (1921-1954) Igaguri-kun ja Takeuchi Tsunayoshin (1926–1987) Akado Suzunosuke olivat suosittuja sarjakuvahahmoja jo 1950-luvulla, kun Shigeru  Mizuki vielä haki paikkaansa taiteilijana. Akado Suzunosukesta tehtiin näytelty televisiosarja vuonna 1957 ja anime 1970-luvun alussa. Animeversiota olivat tekemässä muun muassa Isao Takahata, Hayao Miyazaki ja Osamu Dezaki.

soyama

VUONNA 1957 Tokioon saapunut Mizuki hakee neuvoja ”kuuluisalta kansailaiselta mangataiteilijalta” Soyamalta. Ensi tapaaminen ei oikein onnistu, sillä Mizuki poimii vahingossa yhden Soyaman omista töistä ja toteaa ainakin osaavansa piirtää ”paremmin kuin tämä”.

Viskipullo lepyttää kuitenkin Soyaman, ja hän suostuu esittelemään Mizukin ensimmäiselle mangakustantajalle. Valitettavasti en onnistunut löytämään mitään tietoa tästä Soyamasta.

honejiro_sasaki

HONEJIRO Sasaki opettaa Mizukille, miten mangasivuja hinnoitellaan. Sadalla jenillä ei kannata piirtää ruutuihin taustoja.

nekoyama_ratman

MIZUKIN tuttava Eitaro Nekoyama ei oikeastaan ollut missään tekemisissä mangan kanssa, mutta hänelläkin oli vaikutuksensa. Nekoyamalla oli aina jokin juoni meneillään; joskus hän suunnitteli paperilennokkien myymistä lehtien kylkiäisinä, toisinaan kulkukissojen keräämistä myytäviksi Kioton shamisen-teollisuulle.

Nekoyaman juonikkuudesta muotoutui yksi Mizukin maineikkaimmista hahmoista, ”Rottamies” eli Nezumi otoko.

ibaramichi

IBARAMICHI oli yksi lukuisista nuorista nälkäisistä, jotka yrittivät tienata leipänsä mangalla 1950-luvun Tokiossa. Hänestäkään ei enempää tietoa löytynyt.

nagai

KATSUICHI Nagai (1921-1996) oikeastaan pelasti Shigeru Mizukin mangauran pestaamalla hänet piirtämään tarinoita vuonna 1964 perustamaansa Garo-lehteen. Nagai oli myös lehden päätoimittaja. Garo maksoi taiteilijoille muita lehtiä paremmin. Avant garde -mangaa tarjonnut lehti pysyi hengissä aina vuoteen 2002 asti.

Garoon pääsy oli käännekohta Mizukin uralla: niukkojen töiden haaliminen vaihtui järkyttävän pakkotahtiseksi puurtamiseksi.

tsuge

NAGAI auttoi Mizukia myös löytämällä hänelle apulaisia. Maineikkain apulaisista on Yoshiharu Tsuge (1937- ). Tsuge jäi työttömäksi kun vuokramangan markkinat hiipuivat 1960-luvun alussa. Hän yritti jopa itsemurhaakin, mutta Nagai ohjasi hänet ensin Sanpei Shiraton avustajaksi (”siitä ei tullut mitään”) ja sitten Mizukin avustajaksi.

Tsuge alkoi piirtää Garoon myös omia tarinoitaan, ja hän nousi kuuluisuuteen merkillisillä lyhytmangoilla Numa (”Suo”) ja Nejishiki (”Ruuvityyli”).

Tsugen horjuva tasapaino näkyy hyvin myös Mizukin historiassa: Kun Tsuge jättää kirjeen että hän lähtee, työtoverit olettavat ensimmäiseksi että hän on tehnyt itsemurhan.

yaguchi

MIZUKIN avustajaksi hakeutui myös nuori Takao Yaguchi (1939- ), joka oli aiemmin työskennellyt pankkivirkailijana.

Hän tuli myöhemmin kuuluisaksi mangasarjallaan Tsurikichi Sanpei (”Himokalastaja Sanpei”), joka ilmestyi Kodanshan Shonen-viikkolehdessä vuodesta 1973 vuoteen 1983. Sanpei oli intohimoinen onkija, joka kiersi kalavesiä ympäri maailmaa aina Kamtchatkaa myöten.

shirato

JO SUURTA mainetta nauttineen Sanpei Shiraton (oikealta nimeltään Noboru Okamoto, 1932- ) Mizuki tapasi 1960-luvun puolivälissä mangakonferenssissa. Nagai itse asiassa määräsi Mizukin kuskiksi ja oppaaksi Sanpeille.

Mizukilla oli vaikeuksia löytää Sanpeita rautatieasemalla. Lopulta penkiltä sanomalehden alta pilkistivät suuren taiteilijan paljaat ja likaiset jalat. Spagettia rakastava Sanpei oli kuitenkin nuorten mangakoiden silmissä käsittämättömän rikas.

Sanpei Shirato tunnetaan parhaiten vauhdikkaista ninjasarjoista Kamui ja Ninja bugeichō.

tezuka_ishinomori

SAMASSA konferenssissa olivat paikalla myös suuret mangataiteilijat Osamu Tezuka (1928-1989) ja Shotaro Ishinomori (1938-1998). Heidät Shigeru Mizuki ohittaa lyhyellä maininnalla.

This entry was posted in alternative, elämäkertamanga, gekiga, Japanin historia, mangan historia and tagged . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Kollegoita historiassa

  1. arua sanoo:

    Vaikuttaapa mielenkiintoiselta, sekä tekijän että aiheen puolesta. Pitää katsella jos tuon saisi hankittua jostain joskus jos on rahaa.

    • Futoi yatsu sanoo:

      On taatusti mielenkiintoinen. Kyseessä on siis neliosainen sarja, joka kertoo rinnakkain Shigeru Mizukin henkilökohtaista historiaa ja Japanin historiaa. Mizukin mangataiteilijan ura alkaa vähän kolmannessa osassa, mutta sisältyy pääosin neljänteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s